لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

موتر سایکل زرنج وسیلهء خوب عایداتی برای فامیل های کم درآمد


موتر سایکل سه چرخه زرنج در چند سال اخیر به یک وسیله خوب عایداتی برای فامیل های کم در آمد افغان مبدل شده است.

به گفتهء شماری از مالکین موتر سایکل های سه چرخه زرنج، کار این موتر سایکل ها در برخی از شهر های کشور، تاثیرات خوبی بر اقتصاد آنان گذاشته است.

شماری از مردم در شهر های بزرگ کشور از این وسیله برای خرید و فروش اجناس در جاده ها و کوچه ها استفاده می کنند.

برخی از راننده گان این موتر سایکل ها را متعلمین مکتب تشکیل می دهد و در هنگام فراغت از مکتب برای کمک به خانواده های شان بالای این وسیله کار می کنند.

عزیزالله و اجمل دو تن از راننده گان موتر سایکل های سه چرخه در کابل می گویند، با استفاده از این وسلیه ماه هانه حدود بیست تا سی هزار افغانی در آمد دارند.

« من راننده موتر سایکل سه چرخه زرنج استم مدت یک و نیم سال می شود که بالای این موتر سایکل کار می کنم، عاید من الحمد الله خوب است روزانه بین چهارصد تا شش صد افغانی کار می کنم.

کار در زرنج برابری دارد، من روزانه در حدود هشت صد تا یک هزار کار می کنم از روزی که من این موتر سایکل را خریدیم نسبت به گذشته که بالای کراچی کار می کردم عواید ام بهتر شده است و تغییرات خوب را در زنده گی ام بوجود آورده است.»


در برخی از ولایات کشور مردم با استفاده از موتر سایکل های سه چرخه محصولات زراعتی شان را به مارکیت ها انتقال می دهند.

همچنان در شماری از مناطق دیگر کشور مردم برای انتقال مواد خوراکه از شهر به قریه جات نیز از این وسایل استفاده می کند.

این در حالی است که در گذشته بیشتر مردم در قریه جات برای انتقال محصولات و کار های روز مره شان از مرکب استفاده می کردند.

اما این موتر سایکل ها در پهلوی داشتن سهولت ها برخی از درد سر های را نیز به همراه دارد، که راننده گان آن را به مشکل روبرو کرده است.

عزیزالله و اجمل از جملهء صد ها راننده موتر سایکل سه چرخه زرنج اند که می گویند، ترافیک برای آنان اجازه فعالیت در شهر را نمی دهد و آنان مجبور اند به گونه قاچاقی در جاده ها رفت و آمد کنند:

« ترافیک برای ما می گوید که لیسنس را بده زمانیکه لیسنس را می دهیم می گوید پلیت شما درست نیست ما همیشه قاچاقی کار می کنیم، اگر گیر بیایم ما را تا حدود پنج صد افغانی جریمه می کنند، می گویند گشت و گذار شما در جاده ممنوع است ما زمانیکه ترافیک را می بینیم راه خود را تغییر داده و یا هیچ کار نمی کنیم.
ما را پولیس ترافیک زیاد اذیت می کند، می گوید چرا پلیت نمی گیرید، برای این موتر سایکل ها پلیت کابل را نمی دهند یک پلیت ده هزار افغانی مصرف دارد پلیت ولایات را که ببینند به طور عاجل پنج صد افغانی جریمه می کنند.»


مسوولان ترافیک کابل گشت و گذار این موتر سایکل ها را در داخل شهر کابل غیر قانونی خوانده و می گویند، اجازه دادن به فعالیت این موتر سایکل ها سبب بی نظمی و بندش جاده های شهر می گردد.

اسد الله مدیر ترافیک کابل به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« فیصله به همین شده است که این موتر سایکل ها باید در اطراف فعالیت کرده و از ولایات پلیت بگیرند، ولی در شهر کابل دادن پلیت برای این وسایط ممنوع قرار داده شده است، چون تعداد وسایط زیاد است و روز افزون است اگر در پهلوی وسایط دیگر به این وسایط هم اجازه داده شود مشکلات زیاد ترافیکی را ببار می آورند این فقط بخاطر جلوگیری از ازدحام ترافیکی است اگر یک سلسله محدودیت ها وضع نشود در این شهر هیچ کس راه رفته نمی تواند.»

اما در عین حال این مسوول ترافیک می گوید، مالکان موتر سایکل های زرنج اجازه دارند در جاده های حلقوی و خارج از محوطهء شهر حرکت کنند و برای آنان ممانعت وجود ندارد.

به اساس گزارش ها، موتر سایکل های سه چرخه نه تنها در شهر کابل، بلکه در اکثر ولایات افغانستان افزایش یافته و از آن منحیث وسیله انتقال اموال منزل، مواد تعمیراتی و حتا انتقال مردم از یک محل به محل دیگر استفاده می شود.
XS
SM
MD
LG