لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

محصلان: مقامات دولت افغانستان در پی فریب ما هستند


شماری از محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه که اکنون به برهان الدین ربانی تغییر نام یافته است، هشدار می دهند که اگر حکومت در قسمت تغییر دو باره نام این پوهنتون اقدام نکند، آنان خود لوحهء این پوهنتون را پایین می کنند.

شماری از محصلان معترض می گویند، مقامات در پی فریب آنان استند تا با گذشت زمان خواست محصلان پوهنتون تعلیم و تربیه در خصوص تغییر نام پوهنتون شان را نادیده بگیرند، به همین دلیل این موضوع را گاهی به یکی و گاهی به دیگری راجع می سازند.

این محصلان ادعا می کنند، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان حین دیدار با آنان پذیرفته که در خصوص تغییر نام پوهنتون اشتباهاتی صورت گرفته، اما آقای کرزی گفت، جهت یافتن راه حل برای این معضل باید با صلاح الدین ربانی پسر برهان الدین ربانی و رییس شورای عالی صلح مشوره نماید.

نصیب الله ذکی نماینده محصلان معترض به روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت:

« صلاح الدین خان ربانی خودش گفت، زمانی که رییس جمهور این فرمان را صادر نموده است، رییس جمهور تمام مملکت است و این مساله از صلاحیت من خارج است زیرا پوهنتون زمین شخصی و ملکیت شخصی من نیست بناءً من نمی توانم شخصاً به شما فرمان بدهم که بروید و این لوحه را پایین کنید!
آقای صلاح الدین گفت من با رییس جمهور مشوره می کنم، سپس من و شما دو جلسهء دیگر دایر می نمایم و بعد از آن راه حل این مشکل را میسنجیم.»


نصیب الله ذکی افزود، آقای کرزی قبل از دیدار با صلاح الدین ربانی، از درخواست محصلان حمایت کرده، به آنان گفته است که در زمان تغییر نام پوهنتون از محصلان نیز باید پرسیده می شد.
این محصلان می گویند از یک طرف از درس ها عقب مانده اند و از سوی دیگر اشخاص نا معلوم از شماره های ناشناس آنان را تهدید می کنند.

محصلان معترض هشدار دادند در صورتیکه خواستهء آنان پذیرفته نشود، خودشان لوحهء پوهنتون را که در حال حاضر به نام استاد برهان الدین ربانی است، پایین می کنند.

« این آخرین روز مظاهرهء صلح آمیز ما است، پس از این ما مظاهره صلح آمیز نخواهیم کرد.
بعد از این یا لوحه را پایین می کنیم یا می سوزانیم یا هم خوب آن را توهین می کنیم!
بعد از این ما هر چه که کردیم مسوول دولت است زیرا ما به کرزی مراجعه کردیم اما او ما را نا امید ساخت و گفت من اختیار ندارم.
به پسر ربانی مراجعه کردیم او گفت این ملکیت شخصی پدر من نیست که به شما خیرات بدهم اگر این پوهنتون ملکیت شخصی پدرم می بود به شما خیرات می دادم.
این حق پدر من است، تنها این نه، بسیار جا های دیگر را نیز به نام پدرم می کنم!»


این در حالیست که عدهء دیگر از محصلان پوهنتون تعلیم و تربیه هفته گذشته با راه اندازی تظاهرات حمایت شان را از نامگذاری این پوهنتون به نام برهان الدین ربانی، اعلان کردند.

حکومت افغانستان در اولین سالگرد وفات برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح و رییس جمهور سابق افغانستان، نامبرده را شهید صلح نامید و پوهنتون تعلیم و تربیه کابل و جادهء که در امتداد این پوهنتون قرار دارد را به اسم (شهید صلح استاد برهان الدین ربانی) نامگذاری نمود.

محصلان این پوهنتون می گویند، نباید مراجع ملی و اکادمیک به اسم اشخاصی نامگذاری شوند که سابقهء خوب ندارند.

این محصلان از مقامات می خواهند تا محیط علمی پوهنتون ها را با سیاست و خشونت آلوده نسازند.

گزارش از فرخنده احمدی
XS
SM
MD
LG