لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

«ناامنی، چالش عمده در برابر برگزاری انتخابات آینده در افغانستان می باشد»


نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، مشکلات امنیتی در کشور را یکی از مهم ترین چالش بر سر راه انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی می داند.

افزایش نا امنی ها در برخی از ولایات کشور، نگرانی ها را در خصوص برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف در کشور میان مردم و کمسیون مستقل انتخابات ایجاد کرده است.

مسوولین کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که اگر به مشکل امنیتی این کشور توجه نشود، ممکن این انتخابات در سال 2014 میلادی با مشکل مواجه شود.

نور محمد نور سخنگوی این کمسیون به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این مورد با رییس جمهور کشور نیز صحبت کرده اند:

« در رابطه به شفافیت روند انتخابات یک سلسله مشکلات موجود است که آن عبارت از موضوع امنیت است، ما از آقای رییس جمهور کشور خواستیم که در رابطه به تامین امنیت بخاطر روند انتخابات سعی و تلاش نماید، اگر امنیت تامین شود و زمینه آن وجود داشته باشد که کارمندان کمسیون مستقل انتخابات بالای صندوق های رای دهی تمرکز داشته باشند، طبعاً که انتخابات شفاف برگزار می شود.»

به گفته مسوولین کمسیون مستقل انتخابات، در کنار مشکلات امنیتی، مسالهء پرداخت مصارف این انتخابات مشکل دیگر است که تا اکنون نا حل باقی مانده است.

آقای نور می گوید که برای برگزاری این انتخابات، به 149 ملیون دالر امریکایی نیاز است.

به گفته وی، این پول باید از سوی کشور های کمک کننده به افغانستان پرداخته شود و بحث ها در این مورد جریان دارد.

کمسیون مستقل انتخابات در حالی از مشکلات بر سر راه برگزاری انتخابات آینده سخن می زند که رییس جمهور کرزی هفته گذشته در یک نشست خبری گفت که هیچ مشکلی مانع برگزاری انتخابات افغانستان شده نمی تواند.

در همین حال جبهه ملی می گوید، حکومت افغانستان باید تعهد خود را در مورد شفاف و عادلانه بودن انتخابات آیندهء افغانستان اعلام نماید.

فیض الله ذکی سخنگوی این جبهه در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

« در مورد اینکه انتخابات باید به موقع دایر شود و اگر نشود حکومت مشروعیت نخواهد داشت، نظر ما مثبت است، اما اینکه گفته می شود انتخابات اگر بد هم باشد باید دایر شود این مساله نگران کننده است، حکومت باید تعهد خود را صریحاً به شفاف، آزاد وعادلانه بودن انتخابات بیان کند.»

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2014 میلادی برگزار گردد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال های قبل به دلیل مشکلات امنیتی و کم رنگ بودن حاکمیت حکومت در برخی از مناطق با تقلب به همراه بود.
XS
SM
MD
LG