لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

کاهش ارزش واحد پول ایران بر عواید گمرک هرات تاثیرات منفی گذاشته است


مسوولان ریاست گمرک ولایت هرات می گویند کاهش ارزش واحد پول ایران در برابر دالر امریکایی، تاثیرات منفی روی عواید گمرک هرات گذاشته است.

این نگرانی به حدی گسترده شده است که تاجران در ولایت هرات در همسایگی ایران از معاملات شان به ریال ایرانی دست کشیده اند.

در پی تحولات اخیر مبنی بر کاهش ارزش بی سابقهء ریال ایرانی در بازار هرات، مسوولان ریاست گمرک این ولایت از کاهش ده درصدی عواید این اداره سخن می گویند.

خلیق الله رییس گمرک ولایت هرات می گوید، تحریم های اقتصادی امریکا بالای ایران تاثیرات منفی را روی عواید گمرک ولایت هرات ایجاد کرده است.

اظهارات رییس گمرک ولایت هرات در حالی مطرح می شود که گزارش ها از انتقال دالر امریکایی و یورو واحد پول اروپا به ایران حکایت دارد.

داکتر داود شاه صبا والی هرات داد و ستد دالر امریکایی به ریال ایرانی از طریق حواله توسط صرافان را می پذیرد اما تاکید می کند که این پول ها به صورت فزیکی از مرز نمی گذرد.

به دنبال کاهش ارزش ریال ایرانی در بازار هرات، تمام تاجران اجناس شان را در بدل دالر امریکایی به فروش می رسانند.

کاهش ارزش واحد پول ایران در برابر دالر امریکایی یکی از دغدغه های بزرگ در زنده گی باشنده گان ولایت هرات شده است.

در پی این تحولات شمار زیاد از خانواده های افغان از فرزندان جوان شان خواسته اند تا ایران را ترک کرده به کشور شان بر گردند.

این موضوع در حالی نگرانی مردم را بر انگیخته است که ریال واحد پول ایران دیگر جایگاه چند ماه پیش در معاملات و تجارت در این ولایت مرزی را از دست داده است.

گزارش ها از مارکیت خراسان بزرگ ترین مارکیت معاملات اسعار در ولایت هرات می رسانند که در چند روز گذشته مردم نسبت به خرید ریال ایرانی کم علاقه شده اند.

حاجی بها الدین رحیمی معاون اتحادیه صرافان در ولایت هرات به رادیو آزادی گفت، تحولات اخیر در کاهش ارزش ریال ایرانی شماری از صرافان هرات را به شکست مواجه کرده است.

انتقال پول از طریق مرز اسلام قلعه به ایران در حالی قوت یافته است که چند روز قبل مسوولان قوماندانی زون چهار سرحدی یک تن را به اتهام انتقال 140000 یورو به ایران، بازداشت کردند.

هرات حدود 980 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد که نزدیک به دو صد کیلومتر آن تحت کنترول نسبی نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

شاه پور صابر
XS
SM
MD
LG