لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

عدم موجودیت شبکه خط آهن مشکل عمدهء استخراج معادن افغانستان


گزارش محققان نظامی امریکا این امیدهای افغانستان را مورد سوال قرار می دهد که می خواهد، عواید ذخایر طبیعی آن، اساسی برای اقتصاد این کشور باشد.

این گزارش که 80 صفحه دارد، بر بنیاد تقاضای وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ترتیب شده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مورد مصارف خط آهن اظهار شک و تردید نموده می گوید که در دراز مدت منفعت شبکه خط آهن افغانستان زیاد است.

جانان موسی زی به روزنامه والستریت ژورنال گفته است که وصل افغانستان با شبکه خط آهن منطقه تصوری پیوستن افغانستان با کشورهای آسیایی را از لحاظ اقتصادی، به حقیقت مبدل می سازد.

مقامات امریکایی تا کنون در مورد این گزارش ابتدایی، کدام تبصرهء نه کرده اند.

مقامات افغان امیدوار اند که تا سال 2016 میلادی از عواید ذخایر طبیعی حدود 300 میلیون دالر که 15 در صد بودجه ملکی افغانستان را تشکیل می دهد، بدست آورند. این مقامات همچنان توقع دارند که طی 12 سال آینده ذخاییر طبیعی مناصفهء تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل دهد.

روزنامه به مساله استخراج معدن آهن بامیان که با یک شرکت دولتی هند و یک شرکت خصوصی کانادایی قرارداد شده، اشاره کرده می نویسد که استخراج آهن از این معدن نیاز به یک خط آهن مطمین دارد.

مقامات چینی همین اکنون، روی تمدید خط آهن از معدن مس عینک تجدید نظر می کنند که یک شرکت این کشور برای اعمار آن مصرف نیم ملیارد دالر را، متعهد شده است.

ولی مقامات غربی که از جزییات این گزارش آگاه اند، به روزنامه والستریت ژورنال گفته اند که افغانستان می تواند که امور استخراج برخی از پروژه های بزرگ معادن خود به شمول مس که به عوض خط آهن برای انتقال آن از لاری ها استفاده کنند، به پیش ببرد.

در حالی که حکومت افغانستان از چین می خواهد که برای انتقال مس خط آهن را تمدید کند، مقامات غربی نگرانی دارند که چین خط آهن را در افغانستان تمدید نه خواهد کرد. به گفتهء آنها چین نیاز به آن ندارد، زیرا این کشور نه می خواهد که مس را به خارج صادر کند.
XS
SM
MD
LG