لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۰۷

در حاشیهء تظاهرات برضد نام گذاری پوهنتون تعلیم وتربیه


احترام مردم افغانستان به قهرمانان متوفی شان زمانی آشکار می گردد که کسی به شهر کابل پایتخت افغانستان سفر کند. جایی که یک تعدادی ازجاده ها و چهار راهی های مشهور و مکاتب بعد از مرگ قهرمانان به نام های آن ها نام گذاری شده است.

اینکه چه کسی قهرمان ملی افغانستان است و یا چه کسی شریر و تبهکار، کاملاً یک موضوع قابل بحث می باشد. زیرا هرگروپ مذهبی، قومی و سیاسی افغانستان تعبیر خودش را از تاریخ خونین آن کشور دارد. یک گروپ یک شخص را قابل ستایش می داند، گروپ دیگر احتمالاً همین شخص را قابل نفرت می داند. ازین مثال ها در دههء گذشته زیاد دیده شد است.

اما آخرین حادثهء جنجال برانگیز زمانی بروز کرد که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به تاریخ 20 ماه سپتامبر با نشر یک فرمان، پوهنتون تعلیم وتربیه را به نام برهان الدین ربانی نام گذاری کرد.

برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان بود که درسال 2011 میلادی در اثر یک حملهء انتحاری کشته شد. طرفداران و دوستان ربانی می گویند، او در راه صلح قربانی شده است و به وی لقب شهید صلح را می دهند.
اما منقدین و مخالفین، ربانی را در جریان جنگ های داخلی به تخطی از حقوق بشر متهم می کنند. گزارش های هم پخش شده است که گویا آقای کرزی می خواهد میدان هوایی قندهار را به نام برهان الدین ربانی نام گذاری کند.

صدها شاگرد و محصل پوهنتون کابل در مخالفت و عکس العمل به نام گذاری دوبارهء پوهنتون تعلیم و تربیه به سرک ها ریختند و دست به تظاهرات زدند. در جمله این محصلین یکی هم نیلوفر محصل پوهنځی ادبیات بود. او می گوید، تصمیم نام گذاری دوباره، در حقیقت سیاسی ساختن موسسات تعلیمی و دامن زدن به اختلافات قومی می باشد.

نیلوفر می گوید:
« از یک طرف ما از تعلیم عقب می مانیم و دروس ما را با خطر مواجه ساخته اند. از جانب دیگر مارا در سیاست داخل می سازند. اگر مردم او را دوست دارند و می گویند کارهای خوب را انجام داده است ما آن را احترام می کنیم.»

تظاهر کنندگان تلاش کردند تا حامیان ربانی را در جریان تظاهرات تحریک نکنند. بسیاری از رییس جمهور سابق تمجید کرده، از انتقاد مستقیم علیهء ربانی خود داری نمودند.

کبیر یک محصل پوهنځی انجنیری می گوید، من با برهان الدین ربانی مشکل ندارم، اما نام گذاری به نام هر رهبر قومی باعث تحریک و تظاهرات مشابه می گردد. کبیر می گوید:
«ما هیچ کس را اهانت نکرده ایم و مخالف هیچکس نیستیم. هرگاه حکومت واقعاً به صلح وآزادی احترام دارد، بگذار آن ها یک پوهنتون دیگر بسازند و آن را بنام ربانی شهید صلح نام گذاری کنند.»

در یک اعلامیه ایکه به تاریخ اول ماه اکتوبر از طرف تظاهر کنندگان به نشر رسید، تصمیم حکومت افغانستان را یک اشتباه بزرگ خوانده و گفته شده است، تا زمانیکه تقاضا های آن ها بر آورده نشود به تظاهرات شان ادامه می دهند.
XS
SM
MD
LG