لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۱۸

حامد کرزی برای امضای سند استراتیژیک با پاکستان شروطی را پشنهاد کرد


متوقف شدن فعالیت شبکه های افراطی در پاکستان و جلوگیری از ورود تروریستان از خاک آن کشور به افغانستان از عمده ترین پیش شرط های رییس جمهور کرزی برای امضای توافق نامه استراتیژیک با پاکستان می باشد.

آقای کرزی به روز پنجشنبه در نشستی خبری در کابل صحبت می کرد، گفت که این موضوع را با رییس جمهور پاکستان در نشست سه جانبه در نیویارک نیز مطرح کرده است. او همچنان گفت که از رییس جمهور پاکستان خواسته است تا بخاطر برقراری صلح در افغانستان، این کشور را کمک نماید.

« پیش شرط ها اینست که اول باید از ورود تروریستان، اعزام افراطیت و مداخلات شان جلوگیری نمایند و تمام عواملی که در افغانستان باعث بی ثباتی، کشته شدن مردم ملکی و باعث برهم زدن آرامش می گردد باید از بین برده شود زمانی که این کار ها صورت گرفت بعداً ما حاضر هستیم. »

امضای توافق نامهء ستراتیژیک میان افغانستان و پاکستان هفتهء گذشته در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا در حاشیه کنفرانس مجمع سالانه سازمان ملل متحد مطرح شده است. پس از نشر این خبر، شورای ملی، برخی از احزاب سیاسی و کارشناسان افغان با این اقدام حکومت افغانستان به شدت مخالفت کردند.

این نهاد ها پاکستان را متهم به بی ثباتی و افزایش نا امنی ها در افغانستان می کنند و می گویند که در حال حاضر امضای چنین سند با پاکستان مناسب نیست. در همین حال رییس جمهور کرزی نیز تایید می کند که پاکستان سبب بی ثباتی و نا امنی در کشور شده است.

وی با اشاره به حملات راکتی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان گفت که تلاش های دیپلوماتیک افغانستان تاکنون جریان دارد. او همچنان گفت که ایالات متحده امریکا حاضر به اقدام در مقابل حملات راکتی پاکستان نمی باشد و حتی نمی پذیرند که این حملات از سوی پاکستان انجام می شود.

در عین حال وی گفت که افغانستان امکانات و تجهیزات کافی نظامی در اختیار ندارد و نمی تواند مناطق را هدف قرار بدهد که از آنجا افغانستان مورد حملات راکتی قرار دارد. آقای کرزی به ناتو و ایالات متحده امریکا هشدار داد که اگر در قسمت تجهیز نیروهای امنیتی این کشور توجه نکنند، وی از کشور های منطقه تجهیزات و وسایل نظامی خریداری می کند.

« افغانستان چگونه از لحاظ تجهیزات به هدف خود را برساند که آرزوی آنرا دارد ما از امریکا خواستیم که قوای هوایی ما را تجهیز کند به طیارات جنگی، کشفی و طیارات ترانسپورتی نیاز داریم، امریکا تا کنون در این مورد جواب نداده بحث ما در اینست که اگر امریکا و ناتو این وسایل و تجهیزات را در اختیار ما قرار ندهد، پس آیا افغانستان انتظار می کشد و افغانستان از توان خود اقدام به خریداری از کشورهای روسیه، چین و یا جاهای دیگر می کند. »

مقام های افغان می گویند که اگر جامعه جهانی در قسمت تجهیزات نیروهای افغان توجه لازم نماید، این نیروها توانایی خوب برای تامین امنیت کشور را دارند.
XS
SM
MD
LG