لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

«تعداد زیاد معتادان مواد مخدر در زندان های افغانستان موجود اند»


به گفته مسوولان زندان های افغانستان، همکاری برخی از کارمندان زندان ها سبب شده تا محبوسین معتاد به مواد مخدر به سادگی به این مواد دسترسی، پیدا کنند. قوماندان زندان پلچرخی کابل می گوید که حدود پنج درصد کارمندان این زندان در انتقال مواد مخدر به محبوسین دست دارند.

خان محمد که به روز چهار شنبه کمسیون سمع شکایات مشرانو جرگه صحبت می کرد، گفت که تاکنون 190 تن از کارمندان زندهای کشور را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر و از کار برطرف کردند.

« انتقال مواد مخدر توسط اقارب قشر ذکور، اناث و اطفال صورت می گیرد. من 2 تا 5 درصد را رد نمی کنم که پرسونل ما مواد را انتقال می دهند. دیروز از بعضی مبصرین ما اطلاع حاصل کردیم که تقاضا پول شده همان دیروز مکتوب وی را صادر کرده و رخصت اش کردم. »

در همین حال رییس عمومی محابس افغانستان می گوید که مشکل انتقال مواد مخدر به زندان ها تنها به زندان پلچرخی محدود نمی شود، بلکه این معضله در تمام زندان های کشور وجود دارد. امیر محمد جمشیدی که به کمسون سمع شکایات مشرانو جرگه نیز فرا خوانده شده بود، تایید کرد که سطح معتادین در زندان های کشور افزایش یافته است.

آقای جمیشدی می گوید که تعدادی از محبوسین زندان های کشور کسانی اند که سال های طولانی را در کشور های همسایه زندگی کردند و در آن کشور ها معتاد شده اند. به گفته آقای جمشیدی در انتقال مواد مخدر به داخل زندان تنها کارمندان زندان دست ندارند بلکه فامیل های محبوسین معتاد نیز در این کار کمک می کنند.

وی همچنان از کمبود وسایل و نبود مراکز صحی برای تداوی معتادین در داخل زندان های کشور شکایت کرد.
« برنامه های تداوی در محابس ما وجود ندارد، یعنی اصلاً از معتادین تدوای صورت می گیرد. پس طبعاً که ما وسایل پیشرفته ندارم بخاطر جلوگیری از مواد مختلف، مثال خانم ها و اطفال می آیند و مواد را به فروش می رسانند. »

در همین حال شماری از اعضای مشرانو جرگه کشور کار کرد های مسوولان زندان های کشور را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. به اساس معلومات مسوولان محابس افغانستان هم اکنون حدود 24 هزار نفر در زندان های 34 ولایت کشور زندانی اند که از این میان 619 آنان را زنان تشکیل میدهد.
XS
SM
MD
LG