لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

مردم: تولیدات کارخانه های قنادی شهر شبرغان غیر صحی می باشد


تعدادی از باشنده گان شهر شبرغان از افزایش کارخانه های قنادی غیر صحی شاکی اند، آنها می گویند کارگران کار خانه های قنادی کیک و کلچه پزی در جاهای فعالیت دارند که از لحاظ صحی در ساحه مناسب و مصئون قرار نداشته و تولید آنان قابل استفاده نمی باشد.

افزایش آلوده گی هوای شهر شبرغان که ناشی از موجودیت سرک های خامه، خاک آلود، کثافات کنار جاده ها، موجودیت موتر های دود زا، استفاده از تیل های بی کیفیت و سوخت مردم را نگران ساخته سبب بیماری های تنفسی و سرطانی شده و از سوی هم با موجودیت غذاهای بی کیفیت و غیر صحی کنار سرک ها که آلوده از گرد و خاک اند تهدید جدی را به باشنده گان شهر شبر غان به بار آورده است.

عبدالکریم یک باشنده شهر شبرغان که در یکی از کارخانه های قنادی به صفت راننده کار می کند می گوید:
« در کنار غذاهای تهیه شده در شهر، کار خانه های قنادی هستند که در ساحات خاک آلود فعالیت داشته حتی در کیک و کلچه تخم های تاریخ تیر شده وارداتی کشور پاکستان را که با دکانداران قرارداد می کنند مخلوط کرده به بازار عرضه می نمایند. به نظر من خوردن آن به کلی غیر صحی است. »

در شهر شبرغان و اطراف آن که در فصل خزان گرد، خاک و طوفان بسیار زیاد می شود بیشتر مردم به ویژه کودکان به بیماری های گلو دردی، اسهالات و در مجموع به امراض انتانی مبتلا می گردند.

داکتران یکی از عوامل عمده بروز این امراض را استفاده از غذاهای غیر صحی مصئون و مراعات نکردن حفظ الصحه فردی و محیطی می دانند. بگفته آنان یک تعداد مواد غذایی تهیه شده مانند چپس، پاپر، شیرینی های رنگدار و نوشابه های تاریخ تیر شده که از خارج به افغانستان وارد می گردد از لحاظ طبی مصئون نیستند.

در مورد اینکه واردات مواد غذایی بی کیفیت از کشور های همسایه به ویژه پاکستان و کارخانه های تولیدی داخلی که در ساحات غیر صحی فعالیت دارند تا چه حد جلوگیری صورت می گیرد و چگونه می توان از این مشکل رهایی یافت. رحمت الله حشر کارشناس ولایتی و عضو کمسیون نظارت به جواب این پرسش رادیو آزادی گفت:

« در جریان چند روز اخیر با همکاری ارگان های امنیتی 27 باب دکان و کارخانه های قنادی، کیک و کلچه پزی را لاک مهر نموده و دو تن نوشابه های تاریخ تیرشده را نیز جمع آوری نمودیم که در آینده نزدیک به بیرون از شهر برده حریق داده می شود. »

هرچند مسوولان می گویند: تلاش ها در این راستا ادامه داشته اما شماری از باشنده گان شهر شبرغان از کم توجهی مسوولان در ارتباط به تهیه غذاهای غیر صحی در این شهر شکایت داشته می گویند که در این مورد باید دولت با جدیت عمل نموده تا حد اقل از امراض مستقیم که هر لحظه مردم را تهدید می کند جلوگیری گردد.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG