لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

«باید جلو اعدام زندانیان افغان در ایران گرفته شود»


هرچند وزارت خارجه افغانستان تصمیم ایران مبنی بر اعدام زندانیان افغان محکوم به حبس ابد در آن کشور را شایعه می داد، اما کمسیون حقوق بشر از حکومت این کشور خواهان اقدامات جدی در این زمینه شده است.

در همین حال این کمسیون اعدام زندانیان افغان در ایران را خلاف نورم های بین المللی می داند و از ایران می خواهد تا از این اقدام اش صرف نظر کند.

شمس احمد زی رییس ساحوی کمسیون حقوق بشر به روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که وزارت خارجه افغانستان باید از طریق راه های پیلوماتیک این موضوع را حل کند.

روز گذشته برخی از اعضای کمسون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان گفته اند که ایران تصمیم دارد تا آنعده از زندانیان افغان از اعدام کند که قبلاً در آن کشور محکوم به حبس ابد شده اند.

برخی از سناتوران از وزارت خارجه افغانستان می خواهند که این مساله را با جدیت تعقیب کند.

مولوی عبدلوهاب عرفان رییس کمسیون مالی و بودجه مشرانو جرگه به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تعدادی از زندانیان افغان در ایران و مقامات سفارت افغانستان در تهران به تازه گی به او گفته اند که ایران تصمیم دارد تا محبوسین افغان را که به حبس ابد محکوم شده اند دار آویزد.

تلاش نمودیم در این مورد با مسوولین سفارت ایران در کابل صحبت نمایم اما پس از تلاش های مکرر موفق به این کار نشدیم.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان می گوید که این موضوع تا حال در حد یک شایعه است و به این وزارت از طریق کدام مرجع رسمی اطلاع داده نشده است.

به اساس گزراش ها بیش از پنج هزار افغان در زندان های ایران زندانی اند و گفته می شود که از این جمله حدود سه صد تن آنان محکوم به اعدم شده اند.

اما تاکنون معلوم نیست که چی تعداد زندانی افغان محکوم به حبس ابد اند.
XS
SM
MD
LG