لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

از روز جهانی معلم در ولایت هرات تجلیل به عمل آمد


روز جهانی معلم در حالی تجلیل می شود که مسوولان ریاست معارف ولایت هرات از نبود معلمین مسلکی در ولسوالی های پانزده گانه این ولایت شکایت دارند.

تجلیل از روز جهانی معلم در ولایت هرات با اشتراک وزیر معارف فاروق وردک و نماینده گان مردم در ولسی جرگه با ترانه معارف از سوی شماری از متعلمن ذکور و اناث همراه بود. تعدادی از استادان از تجلیل روز معلم استقبال کرده و می گویند که برگذاری چنین محافل بیشتر جنبه تشریفاتی را به خود گرفته است.

داکتر داود شاه صبا والی هرات پیشرفت معارف را در چند سال گذشته چشمگیر خواند اما از نبود استادان مسلکی در ولسوالی های پانزده گانه سخن گفت. والی هرات می گوید، در سال گذشته تنها شش تن از فارغ التحصیلان صنوف دوازده هم ولسوالی های هرات به موسسات تحصیلات عالی افغانستان راه یافته اند.

از سوی دیگر داکتر فاروق وردک وزیر معارف افغانستان گفت، وزارت معارف افغانستان برای رشد تعلیم و تربیه قرارداد دو صد و پنجاه ملیون دالری را با بانک جهانی به امضاء رسانده است.
آقای وردک گفت، در این اواخر افغانستان عضویت مشارکت جهانی برای تعلیم و تربیه را کسب کرده که به گفته وی از این بابت بیش از پنجاه و پنج ملیون دالر امریکایی بدست می آورد.

همچنان آقای براد هنسن سرکنسول ایالات متحده امریکا در ولایت غربی هرات که در این محفل شرکت داشت نقش معلم را در رشد و شگوفایی یک کشور مهم خواند. او گفت، کنسول ایالات متحده در این ولایت تلاش می کند تا برای برطرف کردن مشکلات تعلیمی ریاست معارف را همکاری کند.

همچنان مولوی خدا داد صالح رییس شورای علما در حوزه غرب افغانستان گفت، موجودیت علمای دینی در معارف می تواند نقش بزرگی را در آموزش شاگردان داشته باشد. او گفت، در گذشته نقش علمای دین در تدریس شاگردان مکاتب بسیار کم بوده ولی حالا رهبری معارف افغانستان به موجودیت علمای دین تاکید دارد.

مسوولان وزارت معارف در حالی از پلان های آینده شان برای رشد تعلیم و تربیه در افغانستان سخن می زنند که تاکنون شماری از مناطق دور دست فاقد مکان های تعلمی برای شاگردان هستند. این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که با موجودیت صدها فارغ التحصیل دختر و پسر از پوهنتون های مختلف با آنهم فارغان صنوف ششم تا نهم به عنوان معلم قراردادی در ولسوالی های مختلف افغانستان مصروف تدریس هستند.

شماری از فارغ التحصیلان که اسناد فراغت پوهنتون را در دست دارند می گویند، بدون معاش منطقوی نمی توانند به تدریس اولاد وطن در مناطق دور دست بپردازند.


شاهپور صابر
XS
SM
MD
LG