لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

به زودی نام های غاصبان زمین و استخراج کننده گان معادن اعلان خواهد شد


فهرست ده ها تن از غاصبان زمین و افرادی که دست به استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان میزنند، از سوی وزارت های زراعت، داخله و معادن این کشور تهیه شده است. به گفته ادارهء امور به ارگان های مربوط وظیفه سپرده شده تا فهرست نام های این افراد را با رسانه ها شریک سازند.

معاون ادارهء امورافغانستان می گوید، این اقدام به اساس فرمان رییس جمهور کرزی در خصوص مبارزه با فساد اداری صورت گرفته است. نجیب امین معاون این اداره می گوید، به اساس معلومات وزارت زراعت، نزدیک به یک صد و چهل هزار جریب زمین در شش ولایت مهم این کشورغصب شده اند.

آقای امین که به روزسه شنبه در یک نشست خبری درکابل صحبت میکرد، درمورد جزییات بیشترداد:

« درولایت هرات 12411 جریب زمین توسط نه نفر، درولایت ننگرهار20500 جریب زمین توسط 13 نفر، درولایت قندز1714 جریب زمین توسط هفت نفر، درولایت بلخ 87600 جریب زمین توسط 15 نفر، درولایت کابل 11426 جریب زمین توسط 11 نفر ودرولایت پروان 5345 جریب زمین توسط دو نفرغصب شده اند. »

درعین حال آقای امین تاکید میکند غاصبان زمین وافرادیکه به استخراج غیر قانونی معادن دست زده اند، مطابق به قوانین کشور مجازات خواهند شد. از وزارت معادن افغانستان پرسیدیم که کی ها ودرکدام ولایات این کشور به استخراج خود سرمعادن پرداخته اند.

سخنگوی این وزارت درصحبت با رادیوآزادی گفت، ارگان های کشفی کشور برخی از معلومات تازه را دراین زمینه با آنان شریک ساخته اند. جواد عمر تعهد سپرد که فهرست نام های این افراد تا دو روزدیگر دراختیار رسانه ها قرارداده خواهد شد.

از سوی دیگروزارت زراعت افغانستان هرچند نام های افرادی را که به غصب زمین درشش ولایت بزرگ کشور متهم اند افشا نمی کند، اما می گوید بیشتر آنان مقامهای دولتی وافراد زورمند اند.

مجید الله قرارسخنگوی این وزارت :
« طبعاً دراین مساله بیشرافراد بانفوذ منطقه دست دارند وافراد دولتی نیز شامل اند. اکنون ما نمیتوانیم نام های این افراد را افشا کنیم اما در این میان ازهمه سطوح افراد وجود دارند. با تثبیت شدن غاصبین بیشتر انشاالله تهیهء این لست درآینده نیزادامه خواهد داشت. »

پیش ازاین مسوولان ادارهء اراضی وزارت زراعت افغانستان گفته بودند که حدود چهار میلیون جریب زمین در سراسراین کشورغصب شده اند. مسوولان این وزارت تاکید کرده اند که در همکاری با نهاد های مربوط دولتی برای بازپس گیری این زمین ها تلاش جدی خواهند کرد.

اما انتقاد های وجود دارند که به علت دست داشتن مقام های بلند رتبهء دولتی در غصب زمین ها عملی کردن این کاردشوارخواهد بود.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG