لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

پنیتا با وزرای دفاع و داخله افغانستان تیلفونی صحبت کرد


لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا در تماس تیلفونی با وزرای داخله و دفاع افغانستان، روی موضوعات گوناگون از جمله حمله بالای نیرو های بین المللی در این کشور گفتگو کرده است.

پنتاگون با نشر خبرنامهء گفته است: پنیتا به بسم الله محمدی و غلام مجتبی پتنگ بخاطر تعیین شدن آنها بحیث وزرای دفاع و داخله افغانستان مبارکباد گفته است.

آنها در این تماس تیلفونی گفته اند که برای همکاری با همدیگر به شمول تقویت نیرو های امنیتی افغان و جلوگیری از حملات بالای نیرو های بین المللی توسط همکاران افغان شان آماده استند.

در خبرنامه وزارت دفاع امریکا گفته شده است که لیون پنیتا با آقای پتنگ و محمدی در مورد ظرفیت پولیس و اردوی ملی افغان و همچنان مسلکی ساختن آنها صحبت کرده و تعهد سپرده است که ایالات متحده امریکا با نیرو های افغان همکار خواهد بود.

وزیر دفاع امریکا تا حالا چندین بار بخاطر حملات بالای نیرو های بین المللی توسط همکاران افغان شان ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش ها، در نتیجه این حملات تنها امسال تا حالا پنجاه و یک تن از عساکر خارجی کشته شده اند که در مقایسه با گذشته افزایش را نشان می دهد. این گونه حملات باعث شد تا نیرو های بین المللی برای مدت، بخش اعظمی از عملیات های مشترک خود را با نیرو های افغان متوقف سازند.

اما اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو دیروز اعلان کرد که این عملیات ها از سر گرفته خواهد شد.
« من متوجه این واقعیت شدم که حالا تصمیم گرفته شده تا عملیات های مشترک آغاز شود. و شراکت ما، به خصوص فعالیت های مشترک ما دوباره آغاز شد و این اقدام بنابر ارزیابی قوماندانان ما بخاطر وضیعت عمومی امنیتی صورت گرفته است. »

وزیر دفاع افغانستان که دیروز با همتای امریکایی اش صحبت کرد، چندی پیش گفته بود که عامل حملات نیرو های افغان بالای عساکر بین المللی، نفوذ استخبارات خارجی و مخالفین مسلح در صفوف اردوی ملی افغان است.

با آنکه تماس وزیر دفاع امریکا با وزرای داخله و دفاع افغانستان دیروز صورت گرفته اما سخنگویان هر دو وزارت در هر دو وزارت در کابل، در مورد جزئیات این صحبت تیلفونی، ابراز بی خبری می کنند.

ایالات متحده امریکا با ادامه حملات بالای نیرو های بین المللی توسط همکاران افغان شان، روند آموزش نیرو های پولیس محلی افغانستان را متوقف ساخته است.

جان هاریل یک سخنگوی نیرو های خاص امریکا هفته گذشته گفت: پروسه آموزش نیرو های پولیس محلی افغانستان برای یک یا دو ماه متوقف شده تا در جریان این مدت در مورد روابط افراد تازه استخدام شده با شورشیان مسلح تحقیق لازم صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG