لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

شپیگل: حکومت رییس جمهور کرزی تا گلو در فساد اداری غرق است


مجله شپیگل در مطلب خود می نویسد، حکومت رییس جمهور کرزی همیشه به متحدین غربی خود چیزهای را می گوید که آنها می خواهند بشنوند، یعنی حکومتش با قاطعیت بیشتر علیه فساد اداری مبارزه خواهد کرد، و آنها برای حکومتداری سالم تلاش خسته گی ناپذیر خواهند داشت و تعهدات دیگر شبیه این.

این پیام ها بدون شک در غرب هم شنونده زیاد دارد و مقامات غربی مخصوصاً آلمانی ها همیشه در باره این موضوعات سخن گفته و نشان میدهند که ماموریت آنها در افغانستان بخوبی پیش می رود و راهی را که افغانستان پیش گرفته یک راه مناسب است.

اما در گزارش اخیری که توسط اداره اسختبارات خارجی آلمان ( بی ان دی) به نشر رسیده، اوضاع افغانستان یک تصویر کاملاً دیگر دارد.

به نوشته مجله شپیگل حکومت رییس جمهور کرزی تا گلو در فساد اداری غرق است و صرف سعی می کند که قدرت را از دست ندهد. بعد از سال 2014 بازهم افغانستان برای تامین امنیت به سربازان بیشتر خارجی نیاز خواهد داشت و از همه مهمتر اینکه از سوی مخالفین هیچ علامه جدی وجود ندارد که واقعاً در تلاش های صلح همراه خواهند شد.

به هر حال شپیگل می افزاید، مقامات آلمانی هنوز هم ظاهراً خود را با این تصور مشغول می کنند که وضیعت در افغانستان به سمت بهبود می رود. مجله می افزاید، اگر قدرت های غربی به این تصورات متکی نشوند و فردی را که سال ها از آن حمایت کردند، رها کنند، در آن صورت آنها اقرار می کنند که در افغانستان به ناکامی روبرو شده اند.

نظر به گزارش اداره استخبارات خارجی جرمنی، وزارت دفاع آلمان همیشه در این مورد صحبت می کند که افزایش سربازان امریکا دو سال قبل در افغانستان حرکت طالبان را در این کشور متوقف ساخت، اما تحولاتی دیگری در افغانستان مشاهده می شود که منبع نگرانی می باشد، از جمله حملات سربازان افغان بر همتایان خارجی آنها روز افزون می باشد.

علاوه بر آن نظر به گزارش اداره استخبارات آلمان آن عده از طالبانی که از خشونت دست کشیده اند جلب و جذب آنها درست صورت نگرفته و آنها نمی توانند در پروسه صلح افغانستان موثر واقع شوند.

از سوی دیگر تلاش های حکومت افغانستان برای مذاکرات با شورشیان نتیجه نداده است، زیرا طالبان حاضر نیستند با حکومت افغانستان داخل مذاکره شوند، بلکه خواهان تماس مستقیم با امریکا می باشند. در گزارش آمده است که دست حکومت امریکا در ساحه تماس با شورشیان افغان هم فعلاً بخاطر مبارزات انتخابات در داخل امریکا بسته می باشد.

خلاصه پیشبینی های که در مورد افغانستان بعد از سال 2014 در گزارش اداره استخبارات خارجی آلمان صورت گرفته اوضاع این کشور را از نگاه سیاسی و نظامی طبق دلخواه نشان نمی دهد. در چنین حالت به نوشته مجله شپیگل این موضوع هم مطرح است که بعد از سال 2014 سهم آلمان در مسایل امنیتی افغانستان به چه اندازه خواهد بود، اما صدر اعظم این کشور و دیگر مقامات آن فعلاً نمی خواهند در این باره صحبت کنند و تصمیم گیری را در این رابطه به یک زمان مناسب محول کرده اند.
XS
SM
MD
LG