لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

یک نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری در شهر هرات افتتاح شد


نمایشگاه سه روزه محصولات زراعتی و مالداری از سوی محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان در شهر هرات افتتاح شد. این نمایشگاه با داشتن بیش از صد غرفه در حالی برگذار شده است که شماری از دهقانان می گویند، بدون حمایت دولت و جلوگیری تولیدات کشورهای خارجی در افغانستان این گونه برنامه ها تاثیر مثبت در رشد زراعت بوجود نخواهد آورد.

زینب از محدود زنان است که در این نمایشگاه انواع میوه های گوناگون هراتی را به نمایش گذاشته تا بتواند با استفاده از این فرصت راه را به سوی تولیدات وطنی به مارکت های کشورهای دیگر باز کند.

این زن که حدود 50 سال سن دارد بسیار خوشحال است که با گذشت سال ها این فرصت برایش مساعد شده تا به مانند مردان کار کند. خانم زینب همچنان گفت، آرزو دارد که زحمات و تلاش هایش نتیجه مثبت را به دنبال داشته باشد به حدی که روزی به عنوان یک تجارت پیشه زن در کشورش فعالیت داشته باشد.

محمد نادر فرزاد یکی دیگر از کسانی است که سرگرم ترتیب و تنظیم محصولات زراعتی در داخل یک باب غرفه است. او تلاش دارد تا انواع میوه ها و غله جات داخل این غرفه را طوری به نمایش گذارد تا نظر بیشتر بازدید کننده گان این نمایشگاه را جلب کند.

آقای فرزاد می گوید، برگذاری نمایشگاه های سه روزه برای معرفی محصولات زراعتی و صنایع دستی باشنده گان ولایت هرات نمی تواند زمینه را برای جلب مارکت های کشورهای خارجی بوجود آورد. اوگفت، این امر زمانی میسر می گردد که دولت افغانستان دهقانان افغان را حمایت کند و جلوی واردات کشورهای خارجی بگیرد.

نگرانی شماری از دهقانان از عدم حمایت دولت از این طیف از جامعه در حالی مطرح می شود که محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان واردات کشورهای خارجی را نسبت به تولیدات داخلی با ارزش تر عنوان می کند.

اوگفت، دهقانان افغان برای پیدا کردن مارکت خارجی به محصولات زراعتی و صنایع دستی خود باید در کیفیت اجناس و محصولات شان با کشورهای خارجی رقابت کنند.

اظهارات وزیر زراعت افغانستان در حالی مطرح می شود که در 10 سال اخیر شماری زیادی از دهقانان افغان به خاطر آنچه عدم حمایت دولت از محصولات خود عنوان می کند دهات را ترک کرده و به شهر مسکن اختیار کرده ا ند.

به دنبال سرازیر شدن تعداد زیادی از خانواده های دهاتی به شهر هزاران جریب زمین در ولسوالی های مختلف هرات از زرع باز مانده است. این نگرانی در حالی مطرح می شود که تاکنون مسوولان دولتی برای حل این گونه مشکلات کدام برنامه را روی دست نگرفته اند.


شاهپور صابر
XS
SM
MD
LG