لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

در قسمت بازسازی و تطبیق پروژه های زیربنایی در ارزگان توجه نشده است


با آنکه در 10 سال گذشته میلیاردها دالر کمک از سوی جامعه جهانی به افغانستان سرازیر گردیده، اما گفته می شود که هنوز هم مردم در برخی از ولایات کشور با مشکلات زیادی دست به گریبان اند. یکی از این ولایت ها ارزگان است که به گفته مقام های محلی این ولایت، تاکنون حکومت مرکزی کار های موثر را برای بازسازی و انکشاف انجام نداده است.

امیر محمد آخند زاده والی این ولایت ادعا می کند که طی 10 سال گذشته در بخش اعمار بند های برق، قیر ریزی سرک ها، صحت و معارف کار های بنیادی صورت نگرفته است. آقای آخند زاده که از پنج ماه بدین سو در این سمت کار می کند به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که تلاش ها را جهت بهبود بخشیدن زنده گی مردم در این ولایت آغاز کرده است.

« برق نداریم، بند های آب نداریم، سرک های پخته قیر نداریم و ظرفیت تعلیمی در ولایت ارزگان بسیار پایین است. در حال حاضر ما بلند بردن ظرفیت ادارات دولتی را در اولویت کاری خود قرار داده ایم، در قدم دوم بر کیفیت معارف کار صورت گرفته است، استادان جدید را استخدام کرده ایم، موسسات جدید تعلیمی ایجاد و پوهتون افتتاح شده است. از سوی دیگر، کار اعمار یک شفاخانه که دارای دوازده بلاک است، امیدوارم کار اعمار این شفاخانه بزودی به پایان برسد. همچنان بالای بند برق آغا جان کار آغاز شده است، سروی و دیزاین آن صورت گرفته است، یگانه خواست مردم ولایت ارزگان بند های آب و موجودیت برق است. »

آقای آخند زاده از حکومت و جامعه جهانی خواست تا در بازسازی و انکشاف زیربناهای این ولایت آنان را کمک نمایند. وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش های آنان سطح ظرفیت ها در ادارات این ولایت بلند برود و در آینده نزدیک مردم شاهد پیشرفت و بهبود زنده گی در این ولایت باشند. ارزگان یکی از ولایت های دور افتاده افغانستان است که گفته می شود در سال های گذشته مورد توجه حکومت و جامعه جهانی قرار نداشته است.

شماری از نماینده های ولایت ارزگان در ولسی جرگه افغانستان نیز می گویند که در گذشته به این ولایت نسبت مشکلات امنیتی توجه صورت نگرفته است اما به گفته آنان با بهتر شدن وضعیت امنیتی پروژه های بازسازی نیز در این ولایت آغاز شده اند. عبیدالله بارکزی نماینده مردم ولایت ارزگان در صحبت با رادیو آزادی گفت که تلاش ها جهت بازسازی این ولایت جریان دارد، اما از مشکلات موجود در این ولایت چنین یاد آوری کرد:

« در یکی از ولسوالی ها سرک های قیر ریزی شده وجود ندارد، باز هم الحمدالله در این اواخر تعدادی از سرک ها جهت قیر ریزی سروی شده اند. مشکل دوم در بخش معارف است نسبت کمبود استادان مسلکی، ظرفیت معارف پایین آمده است ما تلاش می کنیم که استادان جوان و مسلکی به این مکاتب جذب شوند تا وضعیت معارف بهبود پیدا کند. و مشکل سوم از بخش صحت است که در این ولایت فقط یک شفاخانه بیست بستر وجود دارد که به هیچ صورت کافی نیست. »

نه تنها باشنده های ولایت ارزگان از نبود امکانات و سهولت های زنده گی رنج می برند، بلکه در بسیاری از ولایات دیگر افغانسنان نیز مردم با مشکلات زیادی روبرو اند. مردم با اشاره به کمک های چندین میلیارد دالری جامعه جهانی، حکومت را به بی توجهی متهم کرده و می گویند که نتوانسته است هیچ تغییری در زنده گی آنها بوجود بی آورد. گفته می شود که جامعه جهانی طی 10 سال گذشته بیش از پنجاه ملیارد دالر کمک را با افغانستان تعهد کرده است.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG