لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

«ایکسن (Exxon) نمی خواهد در افغانستان سرمایه گزاری کند»


ایکسن (Exxon) بزرگترین کمپنی غیر دولتی استخراج نفت جهان تا اکنون پیشنهاد سروی ذخایر نفتی را در شمال افغانستان نپذیرفته است.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، به نظر می رسد کمپنی ایکسن (Exxon) به خاطر عدم ثبات در اوضاع این کشور جنگزده نمی خواهد در بخش استخراج معادن افغانستان سرمایه گزاری کند.

در حالیکه حکومت افغانستان برای جلب سرمایه گزاری های خارجی در بخش استخراج معادن قوانین جدید را تصویب می کند، وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان به آژانس خبری رویترز گفته است:
« دیروز کمپنی ایکسن (Exxon) حاضر نشد به یک محل استخراج نفت در نزدیک شهر مزار شریف برود.در حالیکه این کمپنی با هشت شرکت دیگر برای اشتراک در مزایده انتخاب شده بود.»

وزیر معادن افغانستان ابراز امیدواری کرده است که بالاخره کمپنی ایکسن (Exxon) از آن منطقه بازدید کند.

در ماه جولای سال جاری کمپنی ایکسن (Exxon) برای استخراج نفت حوزهء آمو دریا علاقمندی نشان داده بود.

تخمین شده است که در این منطقه حدود دو ملیارد بیرل نفت وجود دارد.

حکومت افغانستان امیدواراست که با استفاده از عایدات استخراج و بهره برداری معادن بتواند از لحاظ اقتصادی مستقل شده و از مساعدت های بین المللی بی نیاز شود.

براساس ارقام ارایه شده توسط ادارهء سروی جیولوژی ایالات متحدهء امریکا مقامات افغان می گویند، افغانستان به ارزش حدود سه تریلیون دالر ذخایر زیر زمینی دارد.

آقای شهرانی می گوید، از کمپنی های انتخاب شده، دعوت شده بود تا از محل استخراج نفت دیدن کرده، با مقامات محلی صحبت کنند که برخی شرکت ها این کار را کرده اند.

وزیر معادن افغانستان با تاکید بر اینکه برای تامین امنیت معادن نیروهای امنیتی افغان آماده گی دارند، می گوید که در برخی معادن نگرانی های جدی امنیتی وجود دارد.

وزیر معادن افغان از کمیتهء اقتصادی شورای وزیران آن کشور خواسته بود که برای تامین امنیت حوزه های نفت و گاز آمو دریا و بادغیس به 300 تن نیروهای اضافی امنیتی در آن مناطق نیاز است.

وزارت داخلهء افغانستان این مشکل را پذیرفته، می گوید، بزودی به آن مناطق نیرو های تازه اعزام خواهد شد.

نخستین قرارداد استخراج نفت حوزهء آمو دریا را کمپنی ملی نفت چین بدست آورده و عملاً کار را نیز در آن منطقه آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG