لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

مقامات دولت افغانستان به مشکلات ولایت سمنگان توجه ندارند


مقامات ولایت سمنگان وزیران کابینه دولت افغانستان را متهم بی توجهی به مشکلات این ولایت می کند.

خیرالله انوش والی این ولایت می گوید، با آنکه سمنگان در مسیر شاهرای کابل مزار موقعیت دارد و تمام اعضای کابینه دولت از این ولایت به ولایات دیگر سفر می کنند اما در طول شش ماه گذشته یک وزیر کابینه به این ولایت برای حل مشکل آنها نیامده است.

والی سمنگان که در یک نشست با وزیر عدلیه دولت افغانستان سخن می گفت، علاوه کرد که در سمنگان امنیت نسبت به تمام ولایات دیگر تامین بود و تمام مقامات دولتی می توانند بدون داشتن محافظین به هر گوشه این ولایت سفر نمایند، اما هیچ وزیر به این ولایت علاقه مندی آمدن را ندارد.

« از سال جاری تا اکنون که ما دو ربع آنرا سپری کردیم هیچ یک از وزیر کابینه به این ولایت نیامده اند، ولایت که در مسیر شاهرا قرار دارد ولایت که جای های تاریخی داره در جهاد و مقاومت جایگاه خوب دارد اما ما از شش ماه به دین سو منتظر وزیران کابینه بودیم. »

وی می گوید، در سمنگان آب آشامیدنی صحی موجود نیست، مکاتب و کلینیک ها تعمیر ندارد و سرک ولسوالی ها همه تخریب و در حالی که برق وارداتی از کشورهای همسایه از مسیر این ولایت عبور کرده اما پنج درصد مردم این ولایت برق دارند.

« سمنگان بدبختانه آب آشامیدنی و زارعتی ندارد، به کمک های پزشکی ضرورت داریم، مکاتب ما شصت درصد تعمیر ندارد، تمام سرک های ولسوالی های ما خامه کند و کپر و مخروبه است، در تمام سمنگان پنچ درصد مردم برق دارد، سب استیشن ما فعال است اما کسی نیست که آنرا افتتاح کند ما با وزیر آب برق مراجعه می کنیم آنها از یک ماه به ماه دیگر ما را وعده می دهند وعده شان که به مردم انتقال داده می شود مردم می گویند شما دورغ می گوید. »

در این نشست حبیب الله غالب وزیر عدلیه افغانستان موجودیت این همه مشکلات را ناشی از فساد اداری در شماری از ادارات دولتی می داند. وی می گوید، کمک های سخاوت مندانه که در چند سال اخیر از جانب جامعه جهانی صورت گرفته به اثر موجودیت فساد در یک تعداد از ادارات دولتی به جای مناسب به مصرف نرسید.

« میلون ها دالر به افغانستان سرا زیر شد اما واقعاً چیزی که مردم آنرا حس کند لمس نکردند مشکلات شان را کم کند فقر شان را کم کنه مردم راحت احساس کند متاسفانه مردم از این محفوظ هستند فساد در ادارت نفوذ کرده و متاسفانه این فساد در خانواد های ما هم نفوذ کرده است. »

وزیر عدلیه کشور گفت، من به نمایندگی از اعضای کابینه تمام مشکلات موجود در این ولایت را یادداشت کرده و آنرا به جلسه شورای وزیران پیشنهاد خواهیم نمود تا برای حل آن اقدام نمایند. اما مقامات ولایت سمنگان می گویند، آنها باورمند نیستند که مشکل شان به این زودی ها حل گردد.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG