لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

« پیش بینی حالات افغانستان تا سال 2014 »


در حالی که 11 سال از جنگ امریکا برضد تروریزم در افغاسنتان می گذرد، آلمان عدم خوش بینی اش را در مورد ثبات افغانستان ابراز داشته است. بر اساس تحلیلی که در نشریه دیر شپیگل آلمان به نشر رسیده است، اداره استخبارات آلمان، حالات امنیتی در افغانستان را بحرانی می خواند.

استخبارات آلمان یا بی ان پی در یک گزارش اش تحت عنوان، پیش بینی حالات افغانستان تا سال 2014، برعلاوه آنکه اوضاع افغانستان را بحرانی عنوان کرده است، افزایش حملات بر نیروهای غربی را نیز پیش بینی می کند.

بر اساس تحلیل اداره استخبارات آلمان، به تعقیب خروج پلان شده نیروهای محاربوی خارجی از افغانستان تا پایان سال 2014، برای آموزش و پرورش نیروهای افغان، حضور حدود 35 هزار نیروی خارجی در آنکشور نیاز است.

به گفته بی ان پی یا اداره استخبارات آلمان، این نیروها باید قوای محاربوی باشند که در بعضی حالات از آنها به حیث نیروهای محافظتی استفاده شده و هم قوای باشند که در عملیات های خاص بر ضد تروریستان، فعالیت نمایند.

آلمان با حدود 4800 سرباز مستقر اش در افغانستان از نگاه رقم سومین کشوریست که در افغانستان حضور نظامی دارد و نیروهای آن در چوکات آیساف یا نیروهای کمک به امنیت در افغانستان فعالیت دارند. بیشترین نیروها را در افغانستان ایالات متحده دارد که تعداد آنها 90 هزار بوده و بریتانیا با 9500 سربازش، دومین کشوریست که در افغانستان بیشترین قوا را دارد.

به نوشته دیر شپیگل آلمان، اداره استخبارات این کشور حکومت رییس جمهور کرزی را مورد انتقاد قرار داده است. بر اساس این تحلیل اداره استخبارات آلمان، پیش بینی می شود که فساد اداری، خویش و قوم پرستی یا نیپوتیزم و نفوذ گسترده بعضی افراد در افغانستان در آینده نیز همچنان ادامه یافته و مشکل جدی را برای آنکشور ایجاد نماید.

در این گذارش اداره استخبارات آلمان، حملات گرین آن بلو یا حملات که در آن نیروهای افغان همکاران خارجی شانرا هدف قرار می دهند نیز به حیث یک مشکل عمده در افغانستان یاد شده است.

مقامات امریکایی هم بارها نگرانی شانرا از چنین حملات ابراز داشته خواهان اقدامات جدی حکومت افغانستان برای جلوگیری ازین حملات شده اند. در اثر همین حملات، از آغاز سال جاری میلادی تا به حال، بیش از 50 عسکر خارجی در افغانستان توسط عساکر افغان کشته شده اند که اکثر آنها امریکایی ها بوده اند.

از سوی دیگر در جریان یک درگیری بین نیروهای افغان و ناتو شام روز شنبه دو امریکایی در شرق افغانستان کشته شدند. با این کشته شده گان، تعداد اتباع امریکایی که تا حال در افغانستان کشته شده اند، به بیش از دو هزار نفر رسیده است.
XS
SM
MD
LG