لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

نگرانی از وضعیت اطفال در ولایت غور


مسوولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت غور ضمن نگرانی از وضعیت اطفال در این ولایت می گویند که بیشتر از نود فیصد اطفال در این ولایت بی سرنوشت و مشغول انجام کار های شاقه هستند.

مسوولان این ولایت بی جا شدن فامیل ها در اثر تداوم جنگ و فقر خانواده ها را از عوامل مهم افزایش اطفال کارگر در روی سرک می دانند.

گل احمد عثمانی رییس کار و امور اجتماعی ولایت غور منازعات منطقوی، خشونت های خانواده گی و فقر اقتصادی را از عواملی عنوان کرد که بر این گونه مشکلات افزوده است:

«بهره گیری های مختلف از وجود اطفال صورت می گیرد که متاسفانه اطفال در اثر منازعات، نا امنی ها و خشونت های اجتماعی قربانی می شوند.»

رییس کار و امور اجتماعی ولایت غور افزود که بی سرپرستی و مصروفیت اطفال در کار های شاقه و هم چنان استفاده اطفال به عنوان نان آور خانواده ها، سبب شده که تعداد زیاد از اطفال دست به اعمال غیر قانونی و جنایی بزنند که به گفته وی 124 قضیهء جنایی که بنابرعوامل مختلف طی سال جاری توسط اطفال صورت گرفته، در آن ریاست ثبت شده است.

هم چنان فرشید مقدم مسوول بخش حمایت از اطفال کمسیون حقوق بشر ضمن اظهار نگرانی شدید از وضعیت کنونی اطفال در این ولایت، می گوید که نظر به آمار های که از نظارت های ساحوی بدست آورده اند، بنابر فراهم نبودن شرایط درسی و عدم فعال بودن مکاتب و هم چنان صعب العبور بودن راه های مواصلاتی این ولایت، نود درصد اطفال در این ولایت از درس و تعلیم باز مانده اند.

آقای مقدم گفت: انجام کار های شاقه بالای روان اطفال تاثیرات منفی می گذارد و آیندهء آنها را به خطر مواجه می کند.

اما وی اضافه کرد که آنها برنامه های متعدد را جهت آگاهی دهی از حقوق اطفال به همکاری ریاست حج و اوقاف و ملا امامان مساجد روی دست دارند.

گفتنی است که شماری از شهروندان ولایت غور با انتقاد شدید از نهاد های حمایت از اطفال می گویند که آنها هیچ گاهی از فعالیت های این نهاد ها آگاهی نداشته و تا هنوز هیچ نوع توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.

با اين همه، برخی از صاحب نظران انجام كار های شاقه بالای اطفال را خلاف ميثاق های بين المللی خوانده و فقر خانواده را عامل اساسی اين مشكل بيان می كنند. این صاحب نظران هشدار می دهند كه اگر برای حل این مشكل اقدامات جدی و اساسی اتخاذ نشود، عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.

نگرانی از افزايش وضعيت ناهنجار اطفال در ولایت غور در حالی بيان می گردد كه قبل از اين مسوولان كار و امور اجتماعی غور، دست داشتن برخی حلقات بيرونی را در آموزش اطفال برای انجام حملات انتحاری دخيل دانسته بودند.
XS
SM
MD
LG