لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

ازبکستان در مورد وضعیت افغانستان بعد از سال 2014 نگرانی دارد


وزیر خارجه ازبکستان در اسامبله ملل متحد نگرانی خود را در مورد وضعیت امنیتی افغانستان بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان ابراز داشت.

وزیر خارجه ازبکستان در اسامبله عمومی ملل متحد در نیویارک هوشدار داد بعد از سال 2014 زمانی که قوای خارجی افغانستان را ترک کنند، این کشور با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

عبدالغزیز کامیلوف گفت: حالا این واضح شده است که بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان گروه های رقیب با هم درگیر خواهند شد.

او اضافه کرد:

« در پایان سال 2014 که قوای آیساف در افغانستان کاهش خواهد یافت، مسوولیت امنیتی در این کشور به قوای امنیتی نو پای افغان سپرده خواهد شد. امروز این روشن شده است که این چنین شرایط باعث درگیری میان گرو های رقیب خواهد شد. بنیاد گرایی و تندروی گسترش خواهد یافت، قاچاق مواد مخدر هم افزایش یافته و مشکلات را در منطقه بیشتر خواهد ساخت.»

آقای کامیلوف پیشنهاد کرد که بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان باید تحت نظارت ملل متحد گروه تماس ایجاد گردد:

« در همچو یک وضعیت برای حل مشکلات افغانستان بهترین راه قابل قبول این است که تحت نظارت ملل متحد گروه تماس ایجاد گردد که در آن به شمول امریکا، ناتو و روسیه کشور های همسایه افغانستان هم سهم داشته باشند.»

وزیر خارجه ازبکستان افزود، هدف از به میان آمدن گروه تماس این خواهد بود که در میان گروه های درگیر در افغانستان زمینه تفاهم مساعد شود تا یک حکومت ایتلافی په میان آید که در ساختار نظامی و سیاسی آن اقوام و گروه های مختلف مذهبی سهم داشته باشند.
XS
SM
MD
LG