لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

«جامعهء جهانی به اهدافش در افغانستان نایل نشده است»


عطا محمد نور والی بلخ و فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان
عطا محمد نور والی بلخ و فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان
رییس مشرانو جرگهء افغانستان و مقامات ولایت بلخ می گویند، جامعه جهانی با حضور ده ساله اش در افغانستان، نتوانسته است که به اهداف تعیین شده اش برسد.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان که در یک سفر کاری به ولایت بلخ آمده است در یک نشست خبری با والی بلخ گفت، جامعهء جهانی غرض بر آورده شدن اهداف که به افغانستان آمده بود، نتوانست با حضور چندین ساله اش، به آن اهداف نایل شود.

وی گفت: جامعهء جهانی برای سه هدف یعنی مبارزه با تروریزم، تامین صلح و پیاده کردن دیموکراسی در افغانستان حضور یافت، اما نتوانست به این سه هدفش برسد.

رییس مشرانو جرگه می گوید، تا زمانیکه مردم افغانستان خود تصمیم بر آورده شدن این سه مقصد را نگیرند و دست به دست هم ندهند، هیچ گاهی در کشور صلح پایدار تامین نخواهد شد.

وی گفت: بر علاوه اینکه در افغانستان ثبات حکم فرما نشده، بلکه اکنون کار بجای رسیده که زمینه یک انتخابات شفاف هم فراهم نمی باشد.

« در افغانستان نه امنیت تامین شده است، نه زمینهء برگزاری انتخابات فراهم می باشد و نه هم در قسمت مبارزه با مواد مخدر اقدام لازم صورت گرفته است. حال که شما می خواهید افغانستان را ترک کنید، افغانستان کسی ندارد که از شما پرسان کند، اما شما وقتی که به کشور های تان می روید به ملت خود چی جواب خواهید داد.»

مسلمیار گفت: برای تامین امنیت و ثبات یگانه راه حل همانا مسایل دیالوگ و گفتگو با یک دیگر است.

در همین حال عطا محمد نور والی بلخ با اشاره به حضور جامعهء جهانی در افغانستان گفت: به دلیل کم کاری کشور های همسایه در افغانستان، ثبات دایمی در این کشور حکم فرما نشده است.

والی بلخ گفت: نامگذاری یک سرک به نام دیپلومات های ایرانی به همین منظور بود تا این روابط با کشور های همسایه بهتر شود:

« شما شاهد هستید که کشور های غربی با داشتن یک صد پنجاه هزار نیرو در افغانستان و سلاح های پیش رفته نتوانستند امنیت را در افغانستان تامین کنند، علت اصلی این است که کشور های همسایه در این زمینه صادقان همکاری نکردند.»

والی بلخ گفت: ما اگر در پی این باشیم که روابط خود را با کشور های همسایه خراب تر کنیم، این کار به مشکلات افغانستان می افزاید، به عقیده وی در صورت که ما ضرر کشور های همسایه را کم بسازیم، این به نفع افغانستان خواهد بود.

رییس مشرانو جرگه در پایان این نشست خبری گفت: مشرانو جرگه افغانستان در قبال نامگذاری یک سرک به نام دیپلوماتان ایرانی روی فیصله اش تاکید می کند و به نظریات والی بلخ که می خواهد به این اساس روابط افغانستان را با کشور های همسایه بهبود بخشد هم احترام دارد، اما فیصله اخیر این نامگذاری را باید وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نماید.

جامعهء جهانی ده سال قبل به اساس فیصله شورای امنیت ملل متحد به افغانستان آمد و در این مدت ملیارد ها دالر را در بخش باز سازی زیر ساخت های افغانستان به مصرف رساند و در مبارزه با تروریزم بین المللی تا حال هزار ها سربازش را از دست داده است.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG