لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

امریکا می خواهد جنرال جوزف دنفورد را جانشین جنرال جان الن کند


قصر سفید در نظر دارد جنرال جوزف دنفورد (Joseph Dunford) معاون قوماندانی قوای بحری امریکا را به عوض جنرال جان الن که قوماندانی نیروهای امریکایی و ناتو را از اوسط سال 2011 میلادی به این طرف در افغانستان بعهده دارد، نامزد نماید.

جنرال دنفورد تجربه کاری در افغانستان ندارد، اما قوماندانی غند پنجم بحری امریکا را در سال 2003 میلادی در عراق به عهده داشت.

دیوید بارنو یک جنرال متقاعد که نیروهای امریکایی را از سال 2003 تا 2005 میلادی در افغانستان رهبری نموده و اکنون در مرکز تحقیقاتی «نیو امریکن سکیورتی» (New American Security) کار می نماید به روزنامه لاس انجلس تایمز گفته است:

« رییس جمهور امریکا می خواهد کسی را به پست قوماندانی نیروهای امریکایی و ناتو تعیین نماید که طراح ستراتیژی فعلی نبوده و بتواند تلاش ها در افغانستان را مورد ارزیابی تازه قرار بدهد.»

به نوشته روزنامه لاس انجلس تایمز، این تغییر در زمانی صورت می گیرد که جنگ ده ساله در افغانستان به نقطه حساس رسیده و مبارزات داغ انتخاباتی در امریکا جریان دارد.

در صورتیکه نامزدی جنرال الن از طرف کانگرس امریکا تصویب شود، او بحیث قوماندان عالی قوای ناتو در اروپا تعیین خواهد شد.

جان الن در یک مصاحبه در هفته جاری گفته است، افزایش حملات نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی، بی اعتمادی ایجاد کرده و نگرانی ها را در میان اعضای ایتلاف راجع به دوام ماموریت نیروها تا سال 2014 میلادی در افغانستان عمیق ساخته است.

به نوشته روزنامه، جنرال الن در همین مصاحبه گفته است، کشور های ایتلاف ناتو عساکر شان را بخاطر این به افغانستان نفرستاده اند تا این حملات را تجربه کنند و کشته شوند.

بعضی مقام های نظامی امریکایی به صورت خصوصی هوشدار داده اند، در صورتیکه نیروهای افغان حملات شان را عوض طالبان علیه نیروهای غربی ادامه بدهند، در آن صورت قصر سفید شاید مجبور گردد تا روند خروج نیروها را در سال آینده سریع تر بسازد خاصتاً اگر بارک اوباما بار دیگر بحیث رییس جمهور انتخاب شود.

اما لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا در هفته جاری به خبرنگاران گفت، حملات داخلی یک تاکتیک مایوسانه است که توسط طالبان به راه انداخته شده است.

پنیتا همچنان گفت، طالبان آخرین نفس ها را می کشند و این تلاش ها بخاطر اینست که گویا نشان بدهند آنها هنوز وجود دارند.

بارنو (Barno ) یک قوماندان سابق امریکایی در یک مصاحبه تلیفونی به روزنامه لاس انجلس تایمز گفته است،" آنچه را که تعیین کرده بودیم انجام دادیم. اسامه بن لادن کشته شد قدرت طالبان ضعیف گردید و کاهش یافت.

به گفته او، وظیفه حالا اینست که در ماه ها و سال های آینده، خطر کشته شدن نیروهای خود را محدود بسازیم و جنگ را به نیروهای افغان بگذاریم.

تعداد نیروهای افغان نزدیک به 352000 رسیده و می توانند جلو طالبان را بگیرند.
XS
SM
MD
LG