لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

«اگر جلو حملات راکتی پاکستان گرفته نشود، مردم دست به قیام خواهند زد»


برخی از نماینده های مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گویند، هرگاه حکومت افغانستان جلو حملات راکتی پاکستان را بر این ولایت نگیرد، مردم مجبور خواهند شد برای دفاع از خود دست به قیام بزنند.

پس از آن که حکومت افغانستان از ادامهء حملات راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد، حملات راکتی بر علاوهء ولایت کنر بر مناطق سرحدی ولایت ننگرهار نیز گسترش یافت.

نماینده گان مردم ننگرهار در ولسی جرگه از حکومت افغانستان می خواهند تا این مساله را به گونهء جدی تعقیب نموده و برای متوقف ساختن این حملات از هر نوع تلاش دریغ نورزد.

سامعه عزیز خوگیانی یکی از نماینده گان مردم ننگرهار به رادیو آزادی گفت، هرگاه حکومت در این زمینه اقدام نکند، مردم مجبور خواهند شد تا بخاطر دفاع از خود دست به قیام علیه حکومت افغانستان و پاکستان بزنند:

« قسمیکه قیام های مردمی بر علیه طالبان آغاز شده است، امکان دارد این قیام ها بر علیه پاکستان هم آغاز گردد حکومت افغانستان می گوید، اقدام بلمثل نمی کند که در این طرف مرز هم افغان ها و پشتون ها کشته می شوند و آن طرف مرز هم افغان ها کشته می شوند.
در دو سال گذشته مردم ولایت کنر بسیار مشکلات را دیدند و در آتش سوختند، هر گاه این وضعیت با مردم ننگرهار هم تکرار شود، مردم مجبور خواهند شد در برابر حکومت نیز به پا خیزند، طوریکه از طالبان نفرت می کنند از حکومت نیز نفرت خواهند کرد.»


خانم خوگیانی می گوید، به اثر تهدید نظامیان پاکستانی مردم در یک قریه ولسوالی لعل پور ولایت ننگرهار خانه های شان را ترک کرده و باشنده گان چهار قریه دیگر در ولسوالی گوشته هنوز هم تحت تاثیر این تهدید ها قرار دارند.

وزارت دفاع افغانستان نیز تایید می کند که حملات راکتی بر ولایت ننگرهار صورت گرفته اما ابراز امیدواری می کنند که این حملات با ادامهء تلاش ها از راه های دیپلوماتیک متوقف گردد.

جنرال محمد افضل امان آمر اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، پاکستان بارها وعده کرده است که این حملات را متوقف می سازد، اما تا اکنون وعده هایش را عملی نکرده است:

« از روز گذشته به این طرف هم حدود هژده فیر راکت و هاوان در ساحات دانگام، لعل پور و گوشته اصابت کرده است، پالیسی دولت جمهوری افغانستان و در مجموع قرار بر این است که این مشکل از طریق تفاهم حل گردد، حرف دیگر مسالهء عکس العمل است که این مساله به دولت ها تعلق می گیرد، اما اجالتاً ما خوشبین هستیم که از راه تفاهم، مذاکرات و در عین زمان دخالت ملل متحد و آیساف در مجموع این مشکل را در آینده حل نمایم.»

داکتر زلمی رسول وزیر خارجهء افغانستان حدود یک هفته پیش از ادامه حملات راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی ولایات شرقی افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد، اما تا حال این حملات متوقف نگردیده است.

مقامات ارگان های امنیتی افغانستان چند قبل به اعضای شورای ملی افغانستان گفتند، آماده اند در برابر حملات راکتی پاکستان از خود عکس العمل نشان دهند، اما آنان گفتند برای عملی کردن اقدامات شان منتظر دستور رییس جمهور اند.

اما رییس جمهور کرزی گفته است، در برابر این حملات اقدام به عمل بلمثل نخواهد کرد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG