لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

«عملیات مشترک قوای افغان و آیساف دوباره آغاز شده است»


لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
قوای بین المللی کمک به امنیت یا آیساف در هفته گذشته اعلان کرد، به علت افزایش حملات نیروهای افغان علیه نیروهای همکار خارجی شان، عملیات مشترک محدود می گردد.

اما لیون پنیتا وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت، من می توانم اعلان کنم که اکنون اکثر واحد های آیساف، عملیات مشترک با نیروهای افغان را از سر گرفته اند.

وزیر دفاع امریکا در حالیکه جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیز آن کشور نیز در این کنفرانس خبری با وی یکجا بود توضیح نکرد که چند فیصد عملیات مشترک از سر گرفته شده است.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، هر چند وزیر دفاع امریکا بیان داشت که عملیات مشترک از سر گرفته شده، ولی افسران نظامی تایید کردند که تصویب روند جدید برای از سرگیری عملیات مشترک پایین تر از سطح کندک که باید از طرف جنرال های دوستاره منظور شود، هنوز بجای خود باقیست.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی می گوید، تصمیم یک قوماندان در جریان جنگ نظر به وضع تغییر می کند و به سمتی حرکت می کند که باعث موفقیت می گردد. از سرگیری عملیات مشترک یک کار معقول است. اعلان اولی محدود ساختن عملیات مشترک به نفع دشمن تمام شد و از آن به حیث تبلیغات استفاده کردند:

« طالبان فکر کردند که ما یک تاکتیک خوب را به راه انداختیم و آن اینکه در بین قوای مسلح افغانستان افراد و اشخاص خود را جابجاه کردیم و امریکایی ها را مجبور ساختیم که تشریک مساعی را با قوت های افغان کمتر بسازند. اما زمانیکه امریکایی ها دیدند که این یک سهو بود و در جنگ نباید به دشمن این موقع را داد تا از آن به نفع خود تبلیغ کنند، امریکایی ها عملیات را از سر گرفتند و این یک کار معقول است.»

آیساف به تاریخ 18 ماه سپتامبر در جواب به افزایش تهدید حملات داخلی گفته بود، گزمه ها و سایر عملیات مشترک با نیروهای افغان صرف به سطح کندک و بالاتر از آن صورت می گیرد، اما فعالیت ها با واحد های کوچکتر باید از طرف قوماندانان منطقوی دارای دو ستاره تصویب یا منظور شود.

دگروال دیو لپان (Dave Lapan ) سخنگوی لوی درستیز امریکا به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، این دستور باطل نشده و رهنمود لوی درستیز هنوز نافذ است.

مارتین دمپسی لوی درستیز امریکا گفت، در سفر هفته جاری در افغانستان، با قوماندانان مشوره کردیم و عملیات مشترک طوریکه قبلاً تنظیم شده بود در اکثر نقاط از سر گرفته شد.

به نوشته آژانس، لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا قبلاً گفته بود، حملات داخلی پلان انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را الی ختم سال 2014 میلادی از مسیر خارج نمی سازد.

پنیتا گفته بود:
« ما باید گام هایی را که برای حفاظت از نیروهای ما ضرورت است بر داریم. اما من همچنان می خواهم تاکید کنم که ما به ستراتیژی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان کاملاً متعهد باقی می مانیم.»

بر اساس اظهارات وزیر دفاع امریکا، در نتیجه 35 حمله داخلی در سال جاری، 51 عسکر نیروهای ناتو در افغانستان کشته شده اند.

وزیر دفاع امریکا می گوید، با وصف افزایش حملات داخلی، جنگ علیه طالبان پیش می رود، طالبان ضعیف شده، طالبان در میدان جنگ پیشرفت نداشته و موفق نگردیده اند تا ساحات و مناطق را که از دست داده اند دوباره بدست بیاورند.

او همچنان می گوید، نیروهای امنیتی افغان هم تقویت یافته و توانایی مقابله با طالبان را دارند.
XS
SM
MD
LG