لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

«کشورهای منطقه سیاست دوگانهء شان را در قبال افغانستان کنار بگذارند»


معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان
معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان
مسوولان شورای عالی صلح افغانستان می گویند، برخی کشور های منطقه که خواهان تامین صلح در افغانستان هستند، باید با سیاست های دوگانه شان وداع نمایند.

مسوولان شورای عالی صلح افغانستان می گویند، کسانی از صحنه بیرون رانده شوند که با تامین صلح در افغانستان مخالفت داشته و به اشاره بیگانه گان خشونت ها را در این کشور دامن می زنند.

معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان ناوقت روز پنجشنبه در نشست که در رابطه به صلح در کابل برگزار شده بود گفت: صلح نیاز افغانستان بوده و در راستای رسیدن به این مقصد باید تلاش های بیشتر صورت گیرد.

آقای ستانکزی می گوید، صلح زمانی تامین شده می تواند که تمام کشورهای دخیل در این مساله یک سیاست واحد داشته باشند:

« ما برای تامین صلح نه تنها به ابعاد ملی نیاز داریم بلکه برای این مساله نیازمند ابعاد منطقوی نیز می باشیم. ما باید به واقعیت بینی به طرف صلح برویم و این زمانی امکان پذیر است که ما از سیاست های دوگانه بپرهیزیم و کشور های منطقه که واقعاً می خواهند در افغانستان صلح تامین گردد، باید با این سیاست وداع بگویند و روش خود را در قبال افغانستان تغییر بدهند و ما از سازمان ملل متحد نیز می خواهیم که در این راستا تلاش بیشتر نماید.»

آقای ستانکزی همچنان گفت، هدف از تلاش ها برای صلح امتیاز دادن به مخالفان مسلح نبوده بلکه می خواهند تا به خشونت های جاری در کشور پایان داده شود.

رییس دارالانشای شورای عالی صلح این را می پذیرد که صلح به عذر کردن به دست نمی آید، اما تاکید می کند که برای تامین صلح در افغانستان به وحدت و یک پارچه گی مردم نیاز است:

« ما باید مردم کشور خود را یک بار دیگر یکجا و بسیج بسازیم، کساینکه که صلح نمی خواهند دیگر در جامعه جای نداشته باشند، ما به یک انگیزه و روش ملی ضرورت داریم. می گویند که صلح به زاری نمی شود، صلح باید با بسیج مردمی شود و صلح طور تامین شود که دیگر افغان بر علیه افغان توسط کسی استعمال نشود و خون که امروز در افغانستان جاری است، قطع شود.»

هر چند مسوولان شورای عالی صلح افغانستان از کدام کشور مشخص نام نگرفتند که سیاست های دوگانه را در قبال مسالهء صلح در افغانستان اختیار می کند، اما کارشناسان همواره در این مورد به پاکستان اشاره کرده اند.

کارشناسان افغان می گویند، هنوز هم بسیاری از گروه های مخالف مسلح در پاکستان پناه گاه های امن داشته و از سوی استخبارات و نظامیان آن کشور حمایت می شوند.

از سوی دیگر در یک نشست سه جانبه میان افغانستان، بریتانیا و پاکستان در نیویارک، فیصله شده است که یک هیات از سوی شورای عالی صلح افغانستان قبل از رسیدن عید قربان به اسلام آباد سفر نماید.
XS
SM
MD
LG