لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

احتمال به قدرت رسیدن طالبان بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان!؟


تحلیل گران می گویند، پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان احتمال دارد که طالبان بار دیگر به قدرت برسند.

جیلیس دورون سورو کارشناس امور افغانستان در مرکز بین المللی صلح نهاد کارنگی امریکا گفت، با خروج نیروها از افغانستان وضعیت این کشور نسبت به 11 سال پیش بد تر خواهد شد.

یک دانشمند و نویسندهء بین المللی پیش بینی می کند که حکومت افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی و ناتو در پایان سال 2014 میلادی از این کشور سقوط خواهد کرد و احتمال دارد که طالبان دوباره به قدرت برسند.

جیلس دورون سورو کارشناس امور افغانستان مرکز بین المللی صلح در نهاد تحقیقی کارنگی امریکا می گوید، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در برخی موارد این کشور را نسبت به 11 سال پیش یعنی زمانیکه نیروها به رهبری امریکا برای سرنگونی طالبان به افغانستان حمله کردند، در حالت بد تر رها خواهد کرد.

جیلیس دورون سورو در یک مقالهء تحلیلی که در این هفته به نشر رسیده نوشته است:

« پایان خروج نیروها از افغانستان، نتایج یک ستراتیژی ناکام می باشد.»

به گفتهء وی، حتی افزایش 33 هزار عسکر به امر رییس جمهور اوباما که حدود یک ماه پیش افغانستان را ترک کردند، هم یک ستراتِیژی ناکام بود.

آقای دورون سورو می گوید، بعد از سال 2014 میلادی حمایت ایالات متحده امریکا از حکومت افغان محدود خواهد شد و پس از یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان، طالبان موفق خواهند شد.

به نظر خبرگزاری فرانسه این تحلیل جیلیس درون سورو، با پیش بینی حکومت های غربی که مشتاق خروج هر چه زودتر از این جنگ پر مصرف می باشند، در مغایرت شدید قرار دارد.

حکومت های غربی پیشگویی کرده اند که نیرو های افغان قادر اند، در جنگ علیه طالبان پیروز شوند.

اما جیلیس دورون سورو سابق استاد علوم سیاسی در پوهنتون سوربون پاریس و اکنون کارشناس امور افغانستان در نهاد کارنگی امریکا پیش بینی می کند که پیشروی طالبان از سال 2013 آغاز می شود. یعنی درست زمانیکه کشور های غربی به کاهش نیروهای شان از افغانستان، آغاز می کنند.

این کارشناس امور افغانستان در نهاد کارنگی می گوید، حکومت افغانستان علاوه بر تهدید های نظامی، به یک بحران اقتصادی که از کاهش سریع مصارف غربی ها در افغانستان ناشی می شود و بحران در موسسات دولتی طوری که معیاد ریاست جمهور حامد کرزی به پایان می رسد، رو به رو خواهد شد.

آقای دورون سورو در مقاله اش می نویسد:

« حکومت افغانستان به احتمال زیاد که در چند سال سقوط خواهد کرد. »

او می گوید، هر چند بعید به نظر می رسد که مذاکرات با طالبان پیش از خروج نیرو ها از افغانستان انجام یابد. اما اگر ایالات متحده امریکا نخواهد که با طالبان به یک موافقه برسد، قادر نخواهد بود منافع خود را در افغانستان و اطراف آن حفظ کند.

آقای دورون سورو در پایان مقاله اش نتیجه گیری کرده می گوید، در این حالت از بازی نهایی چنین معلوم می شود که یک حکومت با ثبات افغان به اشتراک طالبان در کابل به قدرت می رسد.
XS
SM
MD
LG