لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

سند همکاری های ستراتیژیک بین افغانستان و پاکستان امضاء می شود


روسای جمهور افغانستان و پاکستان
روسای جمهور افغانستان و پاکستان
ریاست جمهوری افغانستان گفته است که این توافقنامهء ستراتیژیک تا سال 2013 میلادی میان افغانستان و پاکستان امضا می شود.

هر چند تا اکنون جزیات این توافقنامه افشا نشده است، اما در اعلامیه مطبوعاتی روز پنجشنبه ریاست جمهور افغانستان، آمده است که هدف از امضای این توافقنامه، همکاری های مشترک میان دو کشور می باشد.

همچنان منابع در ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که در نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا که شب چهارشنبه در نیویارک انجام شد فیصله به عمل آمد که وزرای خارجه دو کشور به زودی روی ایجاد سند این توافقنامه کار را آغاز کنند.

هر چند برخی از کارشناسان افغان از امضاء این توافقنامه استقبال می کنند، اما به همکاری و کمک پاکستان پس از این سند نیز به دیدهء شک می نگرند.

آنان می گویند که افغانستان هم اکنون چندین تفاهمنامه در بخش های تجارت و اقتصاد با آن کشور دارد، اما پاکستان هیچ مادهء این تفاهمنامه ها را عملی نکرده است.

یونس فکور یک تن از این کارشناسان افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« در این سند باید تعهداتی صورت گیرد که سند های قبل هم عملی شود، این طور نشود که تا اخیر سال 2013 وقت ما ضایع شود.»

رییس جمهور کرزی با هیات بلند پایه حکومت این کشور جهت اشتراک در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به نیویارک سفر کرده است.

در اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان آمده است که رییس جمهور پاکستان از مذاکرات صلح افغانستان با مخالفین این کشور حمایت می کند.

به نقل از این اعلامیه، آقای زرداری گفته است که چشم به راه آمدن هیات شورای عالی صلح افغانستان قبل از فرا رسیدن حلول عید سعید فطر، به پاکستان می باشد.

همچنان به نقل از این اعلامیه، صدراعظم بریتانیا به روسای جمهور افغانستان و پاکستان وعده سپرده است که کشورش از این اقدام دو کشور حمایت می کند.

حکومت افغانستان اولین توافقنامهء ستراتیژیک را با رقیب پاکستان، هند به امضا رساند. گفته می شود این کار سبب برانگیختن حساسیت پاکستان گردید.

سپس افغانستان توافقنامه های مشابه را با کشور های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، جرمنی، ایتالیا، فرانسه و چندین کشور دیگر امضا کرد.

مقام های حکومت افغانستان می گویند که قرارداد های مشابه را در کنار پاکستان، با کشور های ترکیه، چین و پولند نیز امضا خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG