لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

«نحوهء فعالیت برخی از موسسات تحصیلات عالی رضایت بخش نیست»


عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
وزارت تحصیلات عالی افغانستان از نحوه فعالیت برخی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی در کشور انتقاد کرده است.

طی یک دههء گذشته با تغییر نظام اقتصادی افغانستان به بازار آزاد، ده ها موسسهء تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان جواز فعالیت دریافت کرده اند.

اما مقام های وزارت تحصیلات عالی که یگانه مرجع نظارت از فعالیت این موسسات می باشد، از نحوه فعالیت شان راضی نیست.

وزیر تحصیلات عالی می گوید که در حال حاضر یک تعداد از موسسات تحصیلات عالی خصوصی به سطح یک کورس فعالیت می کنند.

عبید الله عبید حین سخنرانی در محفل افتتاح اتحادیه موسسات تحصیلات عالی گفت که در ارتباط به فعالیت این پوهنتون ها اقدام می کند:

« تعهد که من در ولسی جرگه داشتم و همچنان انتقاد که تقریباً اکثر مردم از کیفیت تحصیلات عالی داشتند، به معنی این نیست که تمام موسسات تحصیلات عالی خصوصی کیفیت خوب ندارند.
اما موسسات هم موجود است وقتی که ما از آنها نظارت به عمل آوردیم، حالت آن موسسه تحصیلات عالی از کورس های که در بعضی شهر ها است، بدتر از آن بود.»


موسسات تحصیلات عالی خصوصی به هدف هماهنگی بیشتر و سهولت در بخش تحصیلات عالی با کیفیت، اتحادیه را به روز پنجشنبه رسماً ایجاد کردند.

به اساس معلومات مسوولان این اداره، هم اکنون 64 پوهنتون خصوصی با داشتن 60 هزار محصل در مرکز و ولایات کشور فعالیت دارند.

همچنان گفته می شود که از مجموع این نهاد های تحصلی تا اکنون 41 موسسه عضویت این اتحادیه را حاصل کردند.

مسوولان موسسات تحصیلات عالی خصوصی در پاسخ به انتقاد مقام های وزارت تحصیلات عالی می گویند، امیدوار اند که این اتحادیه مشکلات موجود را حل کند.

رویین رحمانی رییس اتحادیه پوهنتون های خصوصی در صحبت با خبرنگاران گفت:

« من این مشکل را می پذیرم چون موسسات تحصیلات عالی در افغانستان هنوز هم نو کار هستند، یعنی تازه کار بوده و کمتر از 6 سال از فعالیت شان نمی شود. طبعاً مشکلات کم و بیش دارند.
اما ما امیدوار هستیم که با ایجاد همین اتحادیه ما بتوانیم مشکلات که موسسات تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان دارند، آن را حل کرده و یک بازو و همکار با وزارت تحصیلات باشیم.»


از ایجاد پوهنتون های خصوصی در افغانستان حدود 6 سال می گذرد، این پوهنتون ها در حالی آغاز به فعالیت کردند، که در افغانستان تنها چند پوهنتون محدود دولتی با امکانات اندک فعالیت داشتند.

کمبود پوهنتون های دولتی در کشور سبب شد که مردم بیشتر به موسسات تحصیلات عالی خصوصی رو بیاورند، اما آنان نیز از کیفیت پایین تدریس در این موسسات، شاکی اند.

شماری از محصلین می گویند که این نهاد های تحصیلی به یک شرکت تجارتی مبدل شده و صرف به خاطر بدست آوردن پول کار می کنند.
XS
SM
MD
LG