لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۹

کمسیون انتخابات، تصویب قانون تشکیلات را مورد انتقاد قرار داد


موجودیت دایمی کمسیون شکایت های انتخاباتی، ایجاد کمیته استخدام اعضای کمسیون مستقل انتخابات و ازدیاد پست منشی در چوکات این کمسیون از مواردی اند که مسوولان کمسیون مستقل انتخابات با آن توافق ندارند.

این مسوولان در حالی که تصویب قانون تشکیلات و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات به وسیله ولسی جرگه را گام مهم تلقی می کنند اما می گویند که در این قانون مشکلاتی موجود اند. نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که اگر این قانون به همین ترتیب به اجرا گذاشته شود، مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد:

آقای نور به ادامه گفت:
« یک سلسله مشکلاتی خود را دارد که اگر واضحاً بگویم موضوع کمیته استخدام اعضای کمسیون مستقل انتخابات است، دوم موضوع منشی کمسیون مستقل انتخابات است. ما دارالانشاء داریم که بخش اجرایی را به پیش می برد اما وظایف منشی مشخص نشده است. در کنار آن موضوع کمسیون شکایات انتخاباتی است، عین ساختار یا تشکیل که کمسیون مستقل انتخابات دارد، به همان شکل ساختاری به کمسیون شکایات انتخاباتی به طور دایمی مد نظر گرفته شده است. »

ولسی جرگه افغانستان طرح قانون تشکیلات و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را در داخل 5 فصل و 36 ماده به روز دوشنبه گذشته با آوردن بعضی از تعدیلات تایید کرد و به مشرانو جرگه فرستاد. در این قانون، برای کمسیون مستقل انتخابات 9 عضو در نظر گرفته شده و از این جمله یکی به عنوان منشی کمسیون انتخاب می گردد.

به همین ترتیب، برای کمسیون شکایات انتخاباتی، 5 عضو افغان به طور دایمی و دو تبعه خارجی به حیث اعضای موقت این کمسیون مد نظر گرفته شده است.

حاجی محمد عبده منشی کمسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی به این پرسش که چرا ولسی جرگه روی فعالیت دایمی کمسیون شکایت های انتخاباتی توافق کرده است چنین پاسخ ارایه کرد:

« کمسیون شکایات انتخاباتی چرا دایمی شد؟ هسته مرکزی آن دایمی شد یعنی 5 نفر که به حیث کمیشنر تعیین می شوند، دفتر شان در مرکز به صورت دایمی فعال می باشد. به خاطری دایمی آن را ساخته ایم که در قانون اساسی افغانستان هفت نوع انتخابات تقریباً تذکر رفته است. یعنی اگر ما دقیق آن را بررسی کنیم هر سال تقریباً یک انتخابات داریم. با این کار هم یک حالت استقلالیت برای آن در نظر گرفته شده که در آینده کسی اعمال رای و نظر نکند و احساس مسوولیت نماید چون کسانی که برای دو یا سه ماه می آیند فکر می کنند که برای همین مدت هستیم معاش خود را گرفته می رویم. »

او علاوه کرد که منشی برای کمسیون مستقل انتخابات به هدف تنظیم امور وابسته به این کمسیون در نظر گرفته شده است.

آقای عبده می گوید که کمیته استخدام اعضای کمسیون مستقل انتخابات که متشکل از روسای هر دو مجلس شورای ملی و رییس کمسیون مستقل حقوق بشر است، در مورد گزینش اعضای کمسیون مستقل انتخابات به رییس جمهور پیشنهاد می کنند.

اکنون اعضای کمسیون مستقل انتخابات به اساس فرمان رییس جمهور تعیین می شوند. کمسیون شکایت های انتخاباتی در گذشته به طور موقت و صرف در زمان برگزاری تا ختم اعلام نتایج نهایی انتخابات فعالیت می کرد


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG