لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

«برای تامین امنیت، پولیس محلی نتیجهء مثبت داده است»


جنرال مجتبی پتنگ وزیر داخله افغانستان
جنرال مجتبی پتنگ وزیر داخله افغانستان
با آنکه شکایت ها از مناطق مختلف در مورد پولیس محلی وجود دارد، اما وزارت داخله افغانستان موجودیت پولیس محلی را در جهت تامین امنیت مفید دانسته و از بیشتر ساختن این نیروها سخن می زند. جنرال مجتبی پتنگ وزیر داخله افغانستان به روز پنجشنبه در نشستی در کابل گفت که پولیس محلی در برخی مناطق در تامین امنیت و ثبات موفق بوده است.

آقای پتنگ افزود که در حال حاضر کار روی تقویت و انکشاف پولیس محلی جریان دارد و اظهار امیدواری کرد که پولیس محلی بتواند با گذشت زمان به یک نیروی موثر و قوی مبدل گردد. وی گفت که بدین گونه می توان امنیت را در قریه ها و مناطق دور افتاده کشور تامین کرد.

« پولیس محلی ما که در 138 ولسوالی و 31 ولایت افغانستان وجود دارد، در 75 ولسوالی افتتاح شده و در 65 ولسوالی بخاطر رفع تهدیدات امنیتی ایجاد خواهد شد. پروسه استخدام آن مشکل دارد، باید شفاف تر گردد، طوری نشود که خدای ناخواسته در بین پولیس محلی دشمن رخنه پیدا کند، ما برنامه های جهت انکشاف پولیس محلی روی دست داریم. »

آقای پتنگ از قوماندان های امنیه ولایات خواست تا در جلب و جذب پولیس محلی از دقت کامل کار گرفته و افرادی را که باشنده محل باشند به پولیس محلی مناطق شان جذب کنند. وزیر داخله افغانستان به آموزش پولیس محلی تاکید کرد و تعهد سپرد که در آینده صلاحیت های پولیس محلی را بیشتر خواهد ساخت.

در همین حال فضل الدین عیار قوماندان پولیس زون 202 شمشاد می گوید که پولیس محلی از لحاظ تجهیزات و امکانات با مشکلات جدی روبرو است. آقای عیار از وزیر داخله افغانستان خواست تا به کمک جامعه جهانی نیاز های پولیس محلی را برآورده سازد.

« مشکلات عمومی پولیس محلی این ها است، در برخی نقاط پولیس محلی در مناطق شان حضور ندارند، حد اقل راکت های سرشانه یی در اخیتار ندارند، اکثر آنان در فضای باز بسر می برند، تعمیر ندارند حتی کمپل ندارند. »

با آنکه وزارت داخله افغانستان نقش پولیس محلی را در تامین امنیت و ثبات طی دو سال گذشته مهم می خواند اما گفته می شود که شمار زیاد از مردم در افغانستان از نحوه برخورد پولیس محلی راضی نیستند. چندی قبل شماری از فعالان زن ادعا کردند که پولیس محلی در ولایات شمال افغانستان بر علاوه اختطاف و تجاوزات جنسی، از خشونت های مختلفی در برابر زنان کار گرفته اند.

در عین حال به اساس گزارش ها، در چندین مورد حمله نیروهای افغان بر عساکر بین المللی، پولیس محلی شامل بوده است. اما وزارت داخله افغانستان به این باور است که در برخی موارد افراد مسلح غیر مسوول با پولیس محلی به اشتباه گرفته می شوند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG