لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

باغ های تفریحی در ولایت جوزجان رو به نابودی است


در حالی كه قطع جنگلات و تخریب علفچر ها توسط یك تعداد زور مندان در مناطق مختلف ولایت جوزجان ادامه دارد عبدالقهار بیژن رییس اداره محیط زیست این ولایت می گوید:
« در پهلوی این همه خرابی ها، باغ های دولتی نیز روبه نابودی قرار داشته و در حال خشكیدن است كه هیچكس به آن توجه ندارد. »

بگفته آقای بیژن:
« علت و عوامل عمده خشكیدن این باغ ها عمدتاً مساله كمبود و قلت آب زراعتی می باشد كه روی از این مسایل بسیار بحث ها با ارگان های دولتی صورت گرفته كه متاسفانه كدام اقدام عملی تا هنوز صورت نگرفته است. »

آقای بیژن علاوه كرد: اگر به این مشكل رسیده گی صورت نگیرد تا یكی دو سال دیگر باغ های بسیار سرسبز دارای اشجار و انواع مختلف، بته های زینتی و یگانه باغ تفریحی در شهر شبرغان كه به نام جنگل باغ یاد می شود به كلی از بین خواهد رفت و نامی از جنگل باغ را نخواهد داشتیم.

همانطوری كه جنگل باغ شبرغان به نسبت كمبود آب زراعتی در معرض خطر نابودی قرار دارد جنگلات اطراف دریای آمو در ولسوالی های قرقین و خمآب، بته های جنگل كلان در ولسوالی خواجه دو كوه و باغ های دولتی كه در چهار ولسوالی فیض آباد، مینگه جیك، مردیان و خانقاه موقعیت داشت به كلی از بین رفته و نشانه ای هم باقی نمانده است.

مسوولان اداره محیط زیست ولایت جوزجان از دولت می خواهند كه باید چاره یی جهت جلوگیری از قطع جنگلات و تخریب علفچر های این ولایت بسنجد. این در حالیست كه در راس مدیریت عمومی جنگلات و علفچر های ریاست زراعت و مالداری جوزجان یك شخص كم تجربه و غیر مسلكی قرار داشته معلومات كافی در مورد جنگلات را ندارد.

صرف از تلاش های وزارت زراعت و مالداری كشور و یك تعداد از موسسات كمك كننده به خاطر احیای دو باره جنگلات جوزجان خبر می دهد. مسوولان اداره محیط زیست ولایت جوزجان كه با امكانات ناچیز در عرصه حفظ جنگلات و در جلوگیری از آلوده گی محیط زیست نقش بسیار دارند تلاش ورزیده اند تا جلو قطع جنگلات را بگیرند اما این مسوولان محیط زیست از همكاری ارگان های امنیتی و ادارات دولتی اظهار نارضایتی نموده خواهان همكاری های شان در بهتر شدن وضع محیط زیست شدند.


محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG