لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

«عامل اساسی حملات "سبز بالای آبی"، نفوذ استخبارات خارجی و مخالفان دولت»


وزیر دفاع افغانستان یکی از عوامل اساسی حملات از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی که در مطبوعات از آن بنام حملات "سبز بالای آبی" یاد شده است را نفوذ استخبارات خارجی و مخالفان دولت در صفوف اردوی ملی دانسته است.

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان، امروز هنگام ملاقات با قوماندانان نیروهای ایساف در کابل در مورد انتقال مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان و استفاده از یونیفورم نظامی افغانستان برای اجرای حملات بر نیرو های بین المللی صحبت کرد.

نیرو های ایتلاف می گویند، بیشتر این حملات با طالبان ارتباط ندارد و در اثر بررسی معلوم شده است که 25 در صد حملات از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با طالبان ارتباط داشته و در بقیهء رویداد ها مسایل دیگر مطرح می باشند.

اما برید جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید، بر اساس تحقیقات آن ها 20 در صد حملات از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی با طالبان ارتباط دارد و بقیهء رویداد ها با عوامل دیگر مانند تفاوت های فرهنگی و مشاجرات لفظی ارتباط دارند.
جنرال دولت وزیری در صحبت با رادیو آزادی گفت:
«یک عامل استخبارات خارجی می باشد، عامل دیگر نفوذ مخالفان و دلیل دیگر انگیزه های فرهنگی و دینست.»

براساس گزارش ها در جریان سال جاری از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی بیش از 30 حمله شده است که در اثر آن 51 عسکر نیروهای خارجی کشته شده اند.

بیشترین حملات از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی، در ماه اگست سال جاری صورت گرفت که در جریان 12 حمله 15 سرباز نیرو های خارجی کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید، به خاطر جلوگیری از انگیزه های این حملات اقدامات لازم را اتخاذ کرده است.

نیروهای امریکایی به خاطر حملات از بین نیرو های افغان بر نیرو های بین المللی پروسهء آموزش نیرو های پولیس محلی افغانستان را متوقف ساخته اند.

جان هاریل یک سخنگوی نیرو های خاص امریکایی گفته است، پروسهء آموزش نیرو های پولیس محلی افغانستان برای یک یا دو ماه متوقف شده است تا در جریان این مدت در مورد روابط افراد تازه استخدام شده با شورشیان مسلح تحقیقات لازم صورت گیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:08 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG