لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

حامد کرزی: پخش فلم اهانت به اسلام به حیث آزادی بیان قابل توجیه نیست


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در بیانیه ای که در اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد ایراد نمود، پخش فلم ویدیویی اهانت به اسلام را محکوم کرد و گفت، اینگونه عمل به هیچ صورت به حیث آزادی بیان قابل توجیه نمی باشد.

رییس جمهور افغانستان گفت:
« ما قویاً این اعمال زشت و اهانت آور را چه بحیث تهیه یک فلم باشد یا پخش کارتون و یا هر عمل دیگری که توهین آمیز و تحریک کننده باشد تقبیح می نمایم. اینگونه اعمال به هیچ صورت بحیث آزادی بیان قابل توجیه نیست، همچنان بصورت یک سان این ها نمی توانند دلایل واقعی برای استفاده از تظاهرات باشد که باعث خشونت و تلفات مردم بیگنا می گردد. »

آقای کرزی از کشورهای غربی خواست تا علیه این پدیده زشت که تهدیدی علیه صلح و همزیستی میان فرهنگ ها و تمدن ها می باشد مبارزه کنند. رییس جمهور افغانستان همچنان از رهبران سیاسی و رسانه های غربی خواست تا جلو خوف یا ترس از اسلام را به هر شکل و هر نوع آن بگیرند.

آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان که او نیز در اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد شرکت نموده، پخش فلم ویدیویی علیه اسلام را محکوم کرد و از رهبران جهان خواست اینگونه اعمال را جنایت بدانند.

ریس جمهور پاکستان گفت:
« با آنکه ما هیچگاه از خشونت چشم پوشی نمی نمایم، جامعه جهانی نباید ناظرین خاموش باشند و اینگونه اعمال را که صلح جهان را از بین می برد و امنیت جهان را با سو استفاده از آزادی بیان به خطر می اندازد عمل جنایت کارانه بدانند. »

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا بروز سه شنبه از رهبران جهان خواست تا متحدانه و یک پارچه علیه خشونت های ضد امریکایی که بعد از پخش فلم ویدیویی در بسیاری کشورهای اسلامی صورت گرفت بایستند.

اوباما گفت:
« من به صراحت گفتم که این فلم ویدیویی با حکومت ایالات متحده امریکا ارتباط ندارد و من به این باورم که پیام این فلم از طرف همه آنهایی که به بشریت مشترک احترام و حرمت دارند باید رد شود. این نه تنها اهانت به مسلمان ها است بلکه همچنان اهانت به امریکا می باشد. من می خواهم به همه جهان واضح بسازم، ما یک کشوری هستیم که از مردم هر نوع نژاد و هر نوع عقیده استقبال کرده ایم. »

سازمان همکاری اسلامی که بزرگترین نهاد اسلامی در جهان است نیز از رهبران جهان خواست تا جلو خوف یا ترس از اسلام را از طریق وضع قوانین بگیرند. محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر گفت، آزادی بیان با مسوولیت ها همراه است، خاصتاً اگر خطری برای صلح و ثبات باشد.

در عین زمان، هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و نبیل العربی سکرتر جنرال اتحادیه عرب یک یاد داشت تفاهمی را بروز سه شنبه در نیویارک روی افزایش دیالوگ امضا نمودند. خانم کلنتن گفت، حوادث اخیر روی اهمیت دیالوگ میان ایالات متحده امریکا و جهان عرب تاکید می دارد.
XS
SM
MD
LG