لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

نظریات احزاب اپوزسیون در مورد اظهارات حامد کرزی در مجمع سازمان ملل


یض الله ذکی سخنگوی جهبه ملی
یض الله ذکی سخنگوی جهبه ملی
در حالیکه حکومت افغانستان از تلاش های صلح با طالبان سخن می زند، احزاب اپوزسیون حکومت به این باور اند، تازمانی که طالبان خود حاضر به مذاکره نشوند، چینن تقاضا ها نتیجه مثبت را در پی نخواهد داشت.

جهبه ملی این تقاضا رییس جمهور کرزی را خطر جدی به امنیت افغانستان خوانده می گوید، که این کار به طالبان مشروعیت بیشتر میدهد. فیض الله ذکی سخنگوی این حزب که به روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می کرد، گفت:

« در صورتی ممکن است که آنان اولاً به شکل رسمی آماده گی شان بخاطر گفتگو های صلح اعلام کنند و تنها حرف کافی نیست، در عمل به قطع رابطه با القاعده بپردازند. در صورتیکه آنان هیچ یک از این گام ها را نه برداشته باشند به شکل یک جانبه تقاضا شود و حتی عملی هم شود، به مشروعیت طالبان می افزاید و برعکس از مشروعیت حکومت می کاهد. در ضمن حجم خشونت را کاهش نداده بناً به ثبات و امنیت را با خطر مواجه می سازد. »

رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در جریان سخنرانی اش در مجمع سازمان ملل متحد از این سازمان خواست تا به هدف تقویت تلاش های صلح و مذاکره با طالبان، نام رهبران این گروه را لست سیاه اش حذف کند.

در عین حال ایتلاف ملی افغانستان هم چنان با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور در نشست سازمان ملل می گوید، که طالبان هم اکنون با نظام فعلی درگیر اند و هیچ نشانه از مذاکرات آنان با حکومت وجود ندارد.

سید آقا فاضل سنگچارکی سخنگوی این حزب می گوید، که این مساله نوع امتیاز دهی به مخالفان مسلح است.

« طالبان هم چنان به مبارزه شان در ایجاد ناامنی ها و مخالفت جدی و مسلحانه شان با نظام فعلی ادامه می دهند. تا حالا هیچگونه آماده گی از خود برای گفتگو نشان نداده اند، در چنین شرایطی رییس جمهور کرزی در ادامه سیاست های منفعلانه و امتیاز دادن های مکرر و نادرست خود به گروه های مسلح مخالف این مساله را مطرح کرده است که از نظر من یک امر نادرست است. »

این انتقادات از حکومت افغانستان در حالی مطرح می شود که رییس جمهور کرزی به این باور است که حذف نام رهبران طالبان از لست سیاه سازمان ملل، طالبان و دیگر گروه های مسلح را به پروسه صلح تشویق میکند.

آقای کرزی همواره در سخنرانی های خود گفته است درصورتیکه که طالبان مسلح قانون اساسی افغانستان و دست آورد های 10 ساله این کشور را بپذیرنند، آنان حاضر به مذاکره با این گروه اند.

اما طالبان مسلح هرگونه مذاکره و تفاهم با حکومت افغانستان را رد کرده و می گویند، تا زمانی که نیرو های خارجی به گونه کامل افغانستان را ترک نکنند، آنان به روند صلح یکجا نخواهند شد.
XS
SM
MD
LG