لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

زندان زنانه در ولایت هرات به یک مرکز آموزش حرفوی مبدل شده است


گرچه مکان که برای بود و باش افرادی که به جرایم مختلف محکوم شده اند به نام زندان مسمی است ولی این کلمه به زندان زنانه هرات به درستی صدق نمی کند. زندان زنانه در ولایت هرات به یک مرکز آموزش حرفوی و ورزشی مبدل شده و این امر توانسته زنان زندانی را صاحب حرفه مورد علاقه شان سازد.

اکثریت مردم از زندان تصویر خشونت لت و کوب و مواردی دیگر از این قبیل را در ذهن خود می پرورانند، اما زندان زنانه هرات یک مکان کاملاً آموزشی و ورزشی را به خود گرفته است. آنچه که این مکان را نسبت به خانه های مسکونی متفاوت نشان داده تنها در حد نام آن است محبس، که چهار اطراف آن توسط پولیس مسلح کنترول می شود و خانه های مسکونی که اعضای خانواده بدون اجازه می تواند در بیرون از این محدوده گشت و گذار کنند.

با توجه به امکانات نسبتاً زیاد با آنهم جنرال شاه میر امیر پور رییس عمومی محبس هرات از نبود داکتران در بخش های مختلف در محبس زنانه شکایت دارد. زنان زندانی هر کدام شان تلاش می کنند تا از شغل و حرفه های که در این مکان وجود دارد استفاده ممکن را ببرند تا روزی از آن استفاده کنند.

این حرفه ها به یکی دو مورد خلاصه نمی شود بلکه سالون نسبتاً بزرگی که در این زندان وجود دارد مملو از کورس های مختلف آموزشی است که زنان زیادی را در اطراف خود مصروف ساخته است. کورس های مختلف آموزشی قرآن کریم، کمپیوتر، انگلیسی از مهم ترین موضوعاتی است که در این زندان شاگرد دارد.

اما در پهلوی آن کورس های خیاطی، گلدوزی، قالین بافی، موره بافی و آرایشگری زنانه، میدان های والیبال و بسکتبال توجه را جلب کرده و زندانیان را مصروف نگاه داشته است. این سهولت ها تنها به زنان زندانی خلاصه نشده بلکه اطفال زنان زندانی نیز به مانند مادران شان از امکانات زیادی بهره می برند.

اطاق مملو از اسباب بازی کودکانه موجودیت معلم موظف برای آموزش اطفال و فراگیری شعرهای تربیوی و آداب اجتماعی از جمله مهم ترین موارد است که برای این اطفال در نظر گرفته شده است. دگروال سیما پژمان آمر زندان زنانه در ولایت هرات گفت، این زندان از امکانات خاص برخوردار بوده است. وی گفت، بیش از یکصد و سی تن از زنان به جرایم مختلف در این زندان به سر می برند.

خانم پژمان می گوید، در پهلوی موجودیت زنان زندانی هشتاد و پنج تن از اطفال که مادرهای شان زندانی اند تحت آموزش های لازم قرار دارند. از سوی دیگر فیروز احمد فیروز څارنوال محابس ولایت هرات می گوید، محبس زنانه هرات از جمله محابس مجهز با امکانات لازم در افغانستان به حساب میاید.

وی گفت، در این مکان زنان می تواند شغل های گوناگون را بی آموزند و بعد از سپری کردن دوران زندانی خود به آن حرفه بپردازند. به اساس اطلاعات رسیده محبس زنانه هرات حدود سه سال قبل توسط پی آر تی ایتالیا به کمک مالی اتحادیه اروپا اعمار گردیده است. شماری از زنان زندانی به رادیو آزادی گفته اند با استفاده از کارهای خیاطی، گلدوزی و موره دوزی در داخل زندان فامیل های خود را کمک مالی می کنند.


شاهپور صابر
XS
SM
MD
LG