لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

«شورای امنیت برای حذف نام های رهبران طالبان از لست سیاه اقدام کند»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
رییس جمهور افغانستان از کمیتهء 1988 تحریم های طالبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست در جهت حذف نام های رهبران طالب از لست سیاه اقدام کند.

حامد کرزی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کرد گفت، این کار باید به هدف تقویت تلاش های صلح در افغانستان و فراهم آوری زمینهء اجرای گفتگو های مستقیم صلح صورت بگیرد.

او در ادامه گفت:
« به هدف کمک در بخش ایجاد تسهیلات در پروسهء صلح، از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهم تا از تلاش های ما حمایت کامل کند. بخصوص من از کمیتهء 1988 تحریم های طالبان می خواهم به عنوان گامی جهت فراهم آوری فرصت گفتگو های مستقیم، اقدامات موثر بیشتر را به منظور حذف نام های رهبران طالبان از لست روی دست بگیرد. »

آقای کرزی هم چنان گفتگو های صلح افغانستان را برای امنیت منطقه بخصوص پاکستان و جهان مهم خواند. او گفت پاکستان می تواند در این بخش نقش مهم بازی کند.

« ما هم چنان آرزومند استیم که کشور همسایه و برادر ما پاکستان باید نقش مهمی ایفا کند. در جریان سال های اخیر ما و برادران پاکستانی ما در حمایت از پروسه صلح افغانستان با هم از نزدیک در حال گفتگو بوده ایم. باور ما اینست که این گفتگوی است که برای امنیت خود پاکستان، منطقه و جهان مهم است. حملات راکتی اخیر بر افغانستان، خطر زیر سوال قرار گرفتن تلاش های دو حکومت را در جهت کار مشترک برای تامین امنیت مشترک و شگوفایی ما بوجود آورده است. »

رییس جمهور کرزی در بخشی از سخنان اش به مسالهء مبارزه با تروریزم هم اشاره کرد. او یکبار دیگر گفت، جنگ علیه تروریزم نباید در دهات افغانستان صورت بگیرد.

به گفتهء رییس جمهور کرزی، مردم افغانستان به این خاطر قیمت بزرگی پرداخته اند و از این پس نباید چنین شود.

معلوم نیست شورای امنیت سازمان ملل متحد به این درخواست تازهء آقای کرزی مبنی بر حذف نام های رهبران طالب از لست سیاه چی پاسخ خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جون سال گذشتهء میلادی قطعنامهء را به تصویب رساند تا بر اساس آن دو گروه شبه نظامی القاعده و طالبان به طور جداگانه مورد تحریم های سازمان ملل متحد قرار بگیرند.

وزارت خارجهء افغانستان و شورای عالی صلح این کشور از این اقدام استقبال کرده بودند.
XS
SM
MD
LG