لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

«هر وکیل ولسی جرگه باید چهار محافظ داشته باشد، اما یونس قانونی 29 محافظ دارد»


سرور عثمانی یکتن از وکلای ولسی جرگهء افغانستان
سرور عثمانی یکتن از وکلای ولسی جرگهء افغانستان
پس از آنکه شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان برداشتن محافظان اضافی امنیتی برای تعدادی از همتاهان شان انتقاد کردند، وزارت داخلهء این کشور می گوید هر وکیل باید چهار محافظ داشته باشد.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان به روز سه شنبه در صحبت با را دیوآزادی گفت در صورتی که نماینده های مردم خواهان داشتن محافظان بیشتر را داشته باشند، هزینهء آن را خود باید بپردازند.

« برای هر یک از وکلای محترم پارلمان چهار محافظ در نظر گرفته شده که امنیت آنان را تامین کنند.
ما نیروی اضافی در حال حاضر نداریم و تعداد نیروی که نیاز است در اختیار شان قرار داده ایم.
وکلای که خواهان محافظان امنیتی بیشتر اند، خود باید هزینهء آن را بپردازند.»


اما برخی از نماینده های مردم در ولسی جرگهء افغانستان شکایت دارند که هزینهء محافظان اضافی نیز از بودجهء حکومت پرداخته می شود.

محمد سرورعثمانی یکی از این وکیلان در جلسهء عمومی روز دوشنبه مجلس گفت که بیشتر بودن محافظان اعضای ولسی جرگه از یک طرف مصرف اضافی بوده و از سوی دیگر سبب بی نظمی در داخل و اطراف شورای ملی می گردد:

« وکیل صاحب های محترم لطفاً از موضوعات داخل شورا با خبر شوید بعداً قضاوت کنید.
حاجی الماس 20 محافظ دارد، چرا به کدام منطق، به کدام دلیل و به کدام اصول؟
خوب دقت کنید، حرف بزرگ می زنند، مردم باید این چهره ها را بشناسند، شریف الله کامه وال که میلیاردر است و برادرش رییس گمرک هرات است، پنج محافظ دارد.
این ها چگونه جواب مردم و یتیمان را می دهند؟ از کدام بودجه کی تصویب کرده؟»


آقای عثمانی همچنان نام های حدود هشتاد عضو ولسی جرگه را که محافظان اضافی دارند نیز افشا کرد.

وی گفت، محمد یونس قانونی نمایندهء مردم کابل و رییس پیشین ولسی جرگه بیشترین محافظ امنیتی را در میان افراد دارد که تعداد شان به 29 تن می رسد.

به گفتهء آقای عثمانی، ملا عزت الله عاطف نمایندهء مردم کابل با داشتن 23 محافظ در جایگاه دوم و محمد الماس زاهد نمایندهء مردم پروان با داشتن 20 محافظ در جایگاه سوم قرار دارند.

در این حال تعدادی از باشنده های کابل هم می گویند همه روزه در مسیر راه ها شاهد عبور و مرور اعضای ولسی جرگه با تعداد زیاد از محافظان امنیتی با سلاح های سبک و سنگین بوده اند.

به باور آنان این مساله سبب به وجود آمدن ترس و وحشت در بین مردم می گردد:

« اسم من امین الله است، احساس ترس می کنیم زمانی که می بینیم یک وکیل صاحب، با 14 نفر در شهر گشت و گذار می کند، هفت نفر در پیشرو و هفت نفر هم در عقب اش روان می باشند.»

« نام من ننگیالی است، از ولایت هلمند استم، ما و شما می بینیم که بادیگارد های وکلا بیش از حد است و این مساله غیر از ایجاد وحشت در بین مردم کاری دیگر ندارد.»

اما آن عدهء از نماینده های مردم در ولسی جرگه که تعداد زیاد از محافظان امنیتی آنان را همراهی می کنند، این کار را یک مجبوریت امنیتی می خوانند.

قربانی علی عرفانی یکی از این وکیلان:

« ممکن بعضی از وکیلان بادیگار زیاد تر داشته باشند، شرایط امنیتی افراد و اشخاص متفاوت است. یک نفر ممکن محافظ کمتر و فرد دیگر بیشتر داشته باشد.»

این بار نخست نیست که از داشتن محافظان امنیتی بیش از حد اعضای ولسی جرگهء افغانستان انتقاد صورت می گیرید، پیش از این نیز مردم از این مساله شکایت کرده و گفته اند که در این زمینه باید توجه گردد.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG