لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

«افراطگرایان در سراسر جهان سعی دارند بین مردم فاصله ایجا کنند»


هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا
در حالی که مظاهرات خشمگین به مقابل فلم اهانت آمیز به اسلام، در بسیاری از کشورهای اسلامی دوام دارد و یک وزیر پاکستان بر سر تهیه کننده این فلم 100 هزار دالر جایزه تعین کرده است، وزیر خارجه امریکا از مسلمانان خواست فریب افراطگرایان را نخورند و از خویشتن داری کار بگیرند.

« بزرگی و وقار از انتقامجویی علیه توهین، بدست نمی آید مخصوصاً اگر این اقدامات به خشونت بگراید، زیرا این حرکت هیچگاه قابل توجیه نیست. بلکه وقار از مسوولیت پذیری و تقویه ارزش های مشترک بشری سرچشمه می گیرد. »

خانم کلنتن افزود شعله ور ساختن شکایت و اعتراض سبب تظاهرات خشونت بار می شود و هیچ دست آوردی در راه بهبود سطح زنده گی، پیدا کردن جای کار و رشد اجتماعی نخواهد داشت. او اظهار داشت راه بهتر زندگی چیزی دیگریست.

« اعمار مکاتب بجای به آتش کشیدن آنها، سرمایه گذاری در خلاقیت مردم نه تحریک نفرت در بین آنها، باز نمودن اقتصاد و جامعه تا ارتباطات قوی تر شود نه بستن انترنت و حمله بر سفارت خانه ها. »

خانم کلنتن هشدار داد که افراطگرایان در سراسر جهان سعی دارند بین مردم فاصله ایجا کنند. او گفت، ما همه باید پهلوی هم قرار بگیریم تا با این قوه ها مقاومت کنیم و حرکت به سمت دموکراسی را در شمال افریقا و شرق میانه تقویه نماییم.

خانم کلنتن بعد از این صحبت ها در یک اجلاس جهانی که شوهرش، سابق رییس جمهور امریکا بل کلنتن تشکیل کرده بود، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک با روسای جمهور افغانستان، پاکستان، مصر و لیبیا ملاقات کرد.

قبل از ملاقات خانم کلنتن با رییس جمهور پاکستان آصف علی زرداری، یک وزیر حکومت مرکزی پاکستان بر سر تهیه کننده فلم اهانت آمیز به اسلام 100 هزار دالر جایزه تعین کرد. اما حکومت پاکستان تصمیم این وزیر را یک عمل شخصی خود او دانسته و گفت که حکومت پاکستان از چنین تصامیم حمایت نمی کند.

خانم کلنتن در ملاقات خود با زرداری گفت که امریکا از موقف حکومت وی در این راستا قدردانی می کند. آقای زرداری در پاسخ اظهار داشت که همه با یک حالت مشکل روبرو هستند. مقامات بلند رتبه امریکایی که در ملاقات خانم کلنتن با آقای زرداری همراه بودند، گفتند که تمام اعضای هیات پاکستان تعین جایزه بر سر تهیه کننده فلم را محکوم نمودند.

در ملاقات با رییس جمهور لیبیا محمد المقریف که در 11 سپتمبر سفیر امریکا و سه دپلومات دیگر امریکایی در آنجا کشته شدند، خانم کلنتن گفت، مردم لیبیا شهامت نشان داده و خودشان علیه افراطگرایان قیام کردند. رهبر لیبیا حمله بر قونسلگری امریکا در بنغازی را یک عمل درد آور خواند. در صحبت های خانم کلنتن با روسای جمهور افغانستان و مصر هم در پهلوی مسایل دیگر موضوع خشونت ها و تظاهرات علیه این فلم مطرح شد.
XS
SM
MD
LG