لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

بالای ورود روزنامه های پاکستانی به افغانستان، محدودیت وضع شد


موسسه نی یعنی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان، محدودیت روی نشر روزنامه های پاکستانی در شرق افغانستان را غیر قانونی دانسته است.

بر اساس گزارش ها، وزارت داخله افغانستان اخیراً ورود اکثر روزنامه های پاکستانی به شرق کشور را ممنوع قرار داده است. اما موسسه نای می گوید:
«این اقدام مخالف ماده سی و چهار قانون اساسی افغانستان است.»

روزنامه پاکستانی جنگ می نویسد:
در نتیجهء حمله طالبان مسلح در افغانستان، عساکر ناتو کشته و چند تانکر مواد نفتی شان به آتش کشیده شده است.

روزنامه وحدت در سر خط های صفحه نخستش نوشته است: یازده عسکر حکومتی افغانستان، در ولایات ننگرهار و لغمان کشته شده اند.

روزنامه های شهادت مربوط حزب اسلامی و جرگه مربوط گروه طالبان که در پشاور چاپ می شوند، هم مطالب زیادی را برای تبلیغات خود علیه حکومت افغانستان و نیرو های خارجی در این کشور نوشته اند.

چاپ و توزیع این نوع مطالب که به گفته وزارت داخله و مشرانو جرگه افغانستان، تحریک آمیز و مخالف منافع ملی کشور است، باعث شد تا از ورود این روزنامه و نشریه های پاکستان به شرق کشور جلوگیری شود.

اما موسسه نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید: این اقدام صلاحیت وزارت داخله نبوده و باید از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به اجرا گذاشته می شد.

مجیب خلوتگر رییس اجراییوی موسسه نی به رادیو آزادی گفت: تنها وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مورد صلاحیت تصمیم گیری را دارد:
«نی یک ادارهء غیر دولتی است، وظیفه این اداره نظارت از کار های کمک رسانی است. برای من جای تعجب است که موسسه نی متوقف ساختن یک تعداد از روزنامه های پاکستانی را که علیه منافع ملی ما نشرات می کنند، چگونه غیر قانونی می خواند. آنها از روی کدام منطق این کار را غیر قانونی می خوانند.»

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که این اقدام وزارت امور داخله را کاملاً تایید می کند.

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی، نخست شدیداً از موسسه نای انتقاد کرد:
« این وظیفه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان است که در این زمینه فیصله کند، اگر کدام ارگان دیگر در چنین موضوعات مداخله کند، غیر قانونی است و خلاف قانون رسانه ها می باشد.»

وزارت امور داخله افغانستان این اقدام را بخاطر اتخاذ کرده که روزنامه های پاکستانی خلاف منافع ملی افغانستان نشرات می کنند.

محمد نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان می گوید: بخاطر روی ورود این روزنامه ها محدودیت وضع شده که شماری از آن ها بر علیه آزادی بیان و همچنان نیرو های افغان نشرات می کنند.

پیش از این مشرانو جرگهء افغانستان، مطالب و متحویات این روزنامه ها را بر ضد منافع کشور خوانده بود.

داود حساس یک عضو مشرانو جرگه گفت، روزنامه های پاکستانی، حتی افغان ها را به جبهه گیری در مقابل دولت شان تشویق می کند:
« شما می بینید که تمام جنگ دشمن از طریق تبلیغات است، اخبار پاکستانی به ولایت کنر می آید و در آن موضوعات در خصوص جهاد با مردم افغانستان و همین گونه مسایل نشر می شود، اما وزارت اطلاعات و فرهنگ از آن اطلاع ندارد که چی می گذرد و چرا و از کدام طریق این اخبار به افغانستان آورده می شود.»

اکنون وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید: این اقدام وزارت امور داخله کاملاً به جاست و از آن حمایت می کند.
در داخل پاکستان هم شماری از خبرنگاران و اهل رسانه ها به این باور اند که مطالب روزنامه های پاکستانی خلاف منافع افغانستان است.

شمیم شاهد رییس سابق پریس کلب پشاور یعنی مرکز رسانه های این شهر بود. او به رادیو آزادی گفت: رسانه های پاکستانی از چندین دهه به اینسو مطالب نادرست را در باره افغانستان نشر می کنند:
« این موضوع مربوط به امروز نمی شود بلکه اگر شما گذشته را ببینید، زمانیکه جنگ علیه روس ها ادامه داشت، در آن وقت هم در روزنامه های پاکستانی به جنگی که در افغانستان ادامه داشت، دامن زده می شد. حالا چیزی که در افغانستان جریان دارد چی از لحاظ سیاسی و یا هم از لحاظ اقتصادی، کاملاً یک حقیقت است که در رسانه های پاکستانی تصویر واقعی افغانستان نشر نمی شود.»

موسسه نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان، با آنکه منع ورود این روزنامه ها و نشریه ها را غیر قانونی می داند، ابراز نگرانی هم می کند که اقدام وزارت امور داخله افغانستان و یا هر نهاد غیر مسوول می تواند باعث نگرانی نهاد های آزادی بیان و رسانه ها در کشور شود.
XS
SM
MD
LG