لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

«فورم های تثبیت هویت برای تمام افغان ها توزیع می شود»


وزارت امور داخلهء افغانستان از کوشش ها به منظور توزیع فورم های تثبیت هویت در سراسر این کشور سخن می زند.

یکی از سخنگویان این وزارت به رادیو آزادی گفت که فورم تثبیت هویت که به نام پاسپورت ساحه یاد می شود، از سوی پولیس به مردم توزیع می گردد.

پیش از این فورم های تثبیت هویت که به نام پاسپورت ساحه یاد می شوند به باشنده گان ولایت های کابل، هرات، بدخشان و کندز توزیع شده اند.

وزارت داخلهء افغانستان می گوید، اگر باشنده گان یک منطقه دارای پاسپورت ساحه باشند، موجودیت این پاسپورت در نزد آنان در بخش تامین امنیت همان منطقه به پولیس کمک می کند.

نجیب الله نیکزاد یکی از سخنگویان این وزارت به رادیو آزادی گفت که پاسپورت ساحه هیچ ارتباطی با پاسپورت هویت و یا تذکره تابعیت ندارد:

« این فورم ها فورم هایی هستند که شهرت مکمل کسی که در یک خانه زنده گی می کند، یا مالک خانه است یا خانه را کرایه گرفته است، همهء این مشخصات در این فورم ها درج می شوند و از طرف وکلای گذر مربوطه تایید می شود، یک کاپی اش در اختیار پولیس قرار داده می شود.
این اسنادی است که نشان دهندهء حضور یک کسی در یک قریه، در یک منطقه و در یک ناحیه است، این برای عبور از ساحه و از مرز و از این ولایت به ولایت دیگر نیست و هیچ معنایی ندارد.»


وزارت داخله می گوید، تلاش می کنند تا فورم های تثبیت هویت را به باشنده گان سراسر افغانستان توزیع کنند.

در حال حاضر قرار است توزیع این فورم ها در ولایت بلخ آغاز شود.

پیش از این نگرانی هایی وجود داشت که توزیع فورم های تثبیت هویت که به نام پاسپورت ساحه یاد می شوند، در ولایت بلخ آغاز تجزیه افغانستان و زمینه سازی برای ایجاد نظام فدرالی است، اما وزارت داخلهء این کشور این نگرانی ها را بیجا می داند.

در این حال شماری از کارشناسان امور امنیتی از این اقدام وزارت امور داخله استقبال می کنند.

به باور این افراد، توزیع فورم های تثبیت هویت برای افغان ها، نیروهای امنیتی را در بخش برقراری امنیت در کشور یاری می رساند.

فقیر محمد فقیر وزیر پیشین وزارت امور داخله در مورد گفت:

« اگر این فورم ها به خاطر گسترش ساحهء امنیتی میان مردم توزیع می گردد این یک گام مفید است و در آینده بالای امنیت تاثیرات زیاد خواهد داشت، اما نگرانی ما این جاست که ممکن پولیس افغان در انجام این کار با مشکلات رو به رو شود.»

این کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که ممکن افراد و یا کشور هایی که نمی خواهند در افغانستان صلح برقرار شود، در توزیع این فورم ها برای پولیس افغان مانع ایجاد کنند.

گفته می شود که موجودیت پاسپورت ساحه باشنده گان یک منطقه، پولیس را در بخش شناسایی افرادیکه برای اعمال تخریبی به یک ساحه آمده اند کمک می کند.

این سند تثبیت می کند که چه تعداد از افراد یا خانواده ها در یک منطقه زنده گی می کنند و مصروف چه کاری اند.
XS
SM
MD
LG