لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

محدودیت بالای آزادی انترنت در کشورهای جهان در حال افزایش است


این مطلب را نهاد فریدم هاوس در یک گزارش که در نتیجه سروی 47 کشور تهیه کرده، بیان نموده است. حملات بالای آزادی انترنیت روبه افزایش بوده و حکومت های سرکوبگر استفاده از وسیله های مختلف را بطور روز افزون افزایش می دهند.

این مطلب در گزارش نهاد مدافع از آزادی بیان یا فریدم هاوس مستقر در ایالات متحده امریکا تحت عنوان آزادی انترنت طی سال 2012 به نشر رسیده است. این گزارش که به تازه گی ها از سوی فریدم هاوس یا خانهء آزادی نشر شده، سوابق آنلاین 47 کشور را از جنوری سال 2011 تا ماه می سال 2012 مورد ارزیابی و بررسی قرارداده است.

سانجا کالی تهیه کنندهء این گزارش می گوید، حکومت های سرکوبگر برای فلتر و بلاک کردن مطالب که دلخواه شان نباشد در انترنت، از روش های خیلی عنعنوی استفاده کرده و چهره های برجسته را که در بخش آنلاین کار می کنند، با بهانه های مختلف زندانی می نمایند.

خانم کالی یاد آور شده که افزایش دستکاری ها در متون آنلاین و مراقبت فراتر از قانون، راه های اند که برای کنترول اطلاعات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر از یک چهارم کشورهای که سروی صورت گرفته، همچنان حکومت ها از وبلاگ نویسان در تلاش برای بی اعتبار ساختن مخالفین شان استفاده کرده، معلومات نادرست را منتشر می سازند.

فریدم هاوس می گوید، این روش که در گذشته تنها به روسیه و چین محدود بود، اکنون به بیلاروس، اوکرایین، ایران و فراتر از آن توسعه یافته است. فریدم هاوس می گوید، حملات سایبر علیه منتقدین حکومت، یا کوشش برای بی اعتبار ساختن فعالان آنلاین در این اواخر نیز عام شده که از بحرین، برما و قزاقستان گرفته تا سوریه، ازبکستان و زمبابوی، مورد استفاده قرار می گیرد.

فریدم هاوس همچنان از روش های متنوع نظارتی و مراقبتی حکوکت ها نیز گزارش می دهد که شامل تصویب مقرارت جدید در قزاقستان، سوریه و عربستان سعودی جهت افزایش وضع محدودیت ها بالای آنانی که از نام شان استفاده نمی کنند، می باشد. گزارش همچنان در مورد حملات فزیکی فزایینده علیه وبلاگ نویسان و ژونالیستان افتخاری در کشورهای آسیای میانه و شرق میانه یادآور می شود.

روی هم رفته در این گزارش ایران، کیوبا، چین و سوریه از جمله کشورهای اند که از کمترین آزادی در آنلاین برخوردار اند. در حالی که ازبکستان، بیلاروس و پاکستان در جمع کشورهای می آیند که آزادی آنلاین ندارند. اما استونیا، ایالات متحده امریکا و آلمان، در این عرصه از بیشترین آزادی سود می برند.

با وجود این تحولات منفی فریدم هاوس همچنان می گوید، جامعه مدنی و شرکت های تکنالوژی توانسته اند که موفقیت های را در نیمه از کشورهای که مورد سروی قرار گرفته اند، بدست بی آورند.
XS
SM
MD
LG