لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

آیساف: حملات مخالفان مسلح 9 درصد کاهش یافته است


آیساف می گوید که میزان حملات مخالفین مسلح در افغانستان در ماه آگست امسال میلادی نسبت به ماه آگست پار سال، 9 درصد کاهش یافته است.

برهم زدن تحرک مخالفین مسلح، عقب راندن آنان از مناطق شهری و افزایش قابلیت های نیروهای امنیتی افغان را آیساف از علت های کاهش میزان حملات مخالفین مسلح در این کشور می خوانند.

جنرال گونتر کتز سخنگوی آیساف می گوید که سطح حملات مخالفین مسلح در ماه گذشته میلادی نسبت به آگست سال 2011 میلادی 9 درصد و در مقایسه به ماه آگست سال قبل آن بیش از 30 در صد کاهش یافته است.

آقای کتز که به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد هم چنان گفت که فرماندهی ساحوی مرکز نیز از ماه جنوری تا آگست امسال شاهد کمترین حملات شورشیان بوده است.

« مهم است یاد آور شویم که رقم حملات محالفین مسلح در ماه آگست نسبت به آگست سال گذشته 9 درصد پایین آمده است. اگر آن را با آگست سال 2010 میلادی مقایسه کنیم، حملات مخالفین 33 درصد کاهش پیدا کرده است. فرماندهی ساحوی مرکز که کاملاً شامل روند انتقال مسوولیت های امنیتی شده است، شاهد پایین ترین رقم حملات شورشیان نسبت به سایر فرماندهی های ساحوی بوده است. حملات مخالفین مسلح از ماه جنوری تا آگست امسال در مقایسه به عین زمان در سال 2011 در فرماندهی ساحوی مرکز 17 در صد کاهش داشته است. »

اما سخنگوی آیساف به طور واضح نگفت که فرماندهی ساحوی مرکز کدام مناطق افغانستان را در بر می گیرد.

جنرال کتز علاوه کرد که مخالفین مسلح هنوز هم بیشتر از ماین های کنار سرک و مواد منفلق نشده برای رسیدن به اهداف شان استفاده می کنند که به گفته نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان، بیش از 60 درصد تلفات غیرنظامیان که مخالفین مسلح مسوول آن شناخته می شوند ناشی از انفجار ماین های جاسازی شده و مواد منفلق نشده اند.

سخنگوی آیساف در بخش از صحبت هایش گفت، با آنکه به اساس احصاییه آنان در حملات ماه آگست مخالفین مسلح در افغانستان کاهش آمده است اما به گفته وی ممکن در برخی از بخش های این کشور حملات شورشیان افزایش کسب کرده باشد.

« در حقیقت، احصاییه ما نشان می دهد که حملات مخالفین مسلح به سطح افغانستان در ماه آگست نسبت به آگست پارسال 9 درصد کاهش یافته است. اما این را تایید می کنیم که ممکن در بعضی از مناطق میزان حملات افزایش یافته باشد. آنچه دریافته ایم این است که هشتاد درصد تمام درگیری ها و حملات شورشیان در مناطق و ولسوالی های متمرکز است که 20 درصد نفوس این کشور در آنجا زنده گی می کنند. »

آیساف در حالی از کاهش میزان حملات مخالفین مسلح در افغانستان خبر میدهد که نماینده ارشد ملکی ناتو در این کشور به تازه گی گفته است که مخالفین مسلح دولت افغانستان تا سال 2014 میلادی شکست نخواهند خورد.

اما سایمن گس که مدت ماموریت اش در افغانستان به پایان رسیده هم چنان گفته است که مخالفین مسلح این توان را هم نخواهند داشت که حکومت را سقوط دهند.

نگرانی های وجود دارند که با بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 میلادی، جنگ در این کشور شدت کسب خواهد کرد.

اما مقام های امریکایی و ناتو پیوسته گفته اند که نیرو های افغان را پس از سال 2014 هم در پیشبرد مبارزه شان با مخالفین مسلح و شبکه های تروریستی تنها رها نمی کنند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG