لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

شورای احزاب و ایتلاف های سیاسی در افغانستان، اعلام موجودیت کرد


فیض الله ذکی یکی از سخنرانان شورای احزاب و ایتلاف های سیاسی در افغانستان
فیض الله ذکی یکی از سخنرانان شورای احزاب و ایتلاف های سیاسی در افغانستان
چندین حزب و ایتلاف سیاسی افغانستان، زیر نام شورای همکاری احزاب و ایتلاف های سیاسی اعلام موجودیت کرد.

این شورا که 20 حزب و ایتلاف سیاسی در آن عضویت دارند، به روز یکشنبه پس از اعلام موجودیت روی مسایل مختلف سیاسی بحث نمودند.

به گفته مسوولان احزاب و ایتلاف های سیاسی افغانستان، تلاش می ورزند تا پس از این تمام فعالیت ها و کار های شان را در هماهنگی و به گونهء منسجم انجام دهند.

به همین منظور، 20 حزب و ایتلاف های سیاسی فعال در کشور به روز یک شنبه شورای را به نام همکاری احزاب و ایتلاف های سیاسی در کابل تاسیس نمودند.

اعضای این شورا پس از اعلام موجودیت روی مسایل چون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده، اهداف و منشور این شورا بحث کردند.

همچنان اعضای این شورا منشور دیموکراسی را به حیث اهداف و اصول همکاری های مشترک شان تصویب و اعلام کردند.

در این منشور 12 موضوع شامل اند.

فیض الله ذکی یکی از سخنرانان این شورا در مورد هدف از ایجاد این شورا و منشوری که از سوی آنان به تصویب رسیده، چنین گفت:

« اعتقاد داریم که مشارکت هر چه بیشتر مردم و احزاب سیاسی در روند تصمیم گیری های دولت باعث استحکام نظام گردیده و فاصله میان ملت و دولت را برطرف می سازد. بنابرین، شورای همکاری احزاب و ایتلاف های سیاسی کشور برای ادای دین ملی، رسالت تاریخی و ایفای نقش فعال خویش در روند سیاسی کشور این منشور دیموکراسی را به حیث اهداف، اصول همکاری و فعالیت های مشترک تصویب و اعلام می دارد. »

افغانستان نوین، ایتلاف ملی، جهبه ملی، جمعیت اسلامی، جنبش ملی، اقتدار ملی، حق و عدالت، وحدت، افغان ملت، وحدت اسلامی، حرکت، روند سبز و برخی از احزاب دیگر از جمله احزاب اند که تحت چتر شورای همکاری احزاب و ایتلاف های سیاسی افغانستان گرد هم جمع شده اند.

نماینده های این اجزاب در نشست روز یکشنبه روی تعدیل و اصلاحات بنیادی در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات بحث نمودند.

حمید الله فاروقی یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت که اگر حکومت افغانستان امکانات برگزاری انتخابات را در وقت تعیین شده مساعد نسازد، این کار سبب ایجاد مشکلات زیاد در کشور خواهد گردید.

مقام های کمسیون مستقل انتخابات، مشکلات امنیتی در کشور را نیز یکی از موانع بزرگ و مشکل آفرین بر سر راه انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور عنوان کرده اند.

سخنگوی این کمسیون چندی قبل در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان برای حل این مشکل از حکومت تقاضای کمک کرده اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 میلادی برگزار گردد.

هر چند نزدیک به دو سال دیگر به برگزاری این انتخابات باقی مانده است، اما احزاب سیاسی فعال در کشور از موجودیت مشکلات بر سر راه این انتخابات نگران اند.

آنان می گویند که اگر حکومت افغانستان به خاطر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه از همین اکنون اقدام نکند، ممکن انتخابات آینده مانند انتخابات سال های قبل همراه با تقلب باشد.

این نگرانی ها و تقاضا ها در حالی مطرح می شوند که معاون اول ریاست جمهوری کشور نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را پر از چالش و خطر می داند.

مارشال محمد قسیم فهیم در سخنرانی اش در هفته شهید گفت که افزایش نا امنی ها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2014 را به مشکل مواجه خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG