لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

تظاهرات محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه برای دومین روز ادامه یافت


صد ها تن از محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه در اعتراض به تغییر نام این پوهنتون برای دومین روز دست به تظاهرات صلح آمیز زدند.

محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه کابل پس از راه پیمایی طولانی در مقابل ساختمان شورای ملی ایستاده شدند و از نمایند های مردم خواستند تا این پوهنتون را دوباره به نام خودش مسمی نمایند.

شماری از محصلین پوهنتون کابل به روز یکشنبه در اعتراض به تصمیم رییس جمهور کرزی مبنی بر تغییر نام این پوهنتون برای دومین روز تظاهرات کردند.

تظاهر کننده ها این اقدام حکومت را نوع دخیل ساختن مسایل سیاسی به ارگان های تحصیلی می دانند:

« هدف ما هدف سیاسی نیست، هدف ما تربیه معلم است که به جامعه تقدیم می کنیم، هدف تعلیم و تربیه در تمام جهان تربیه معلم است ، بناءً می خواهیم تحت نام تعلیم و تربیه تحصیل خود را ادامه دهیم، یک هفته است که از درس ماندیم به فکر آرام به درس خواندن نمی رویم ، بخاطریکه اگر سابق تحدیدی از سوی دشمنان نبود، حالا تحدید صورت می گیرد چون پای ما به سیاست کشیده شده است.»

رییس جمهور کرزی هفته گذشته پوهنتون تعلیم و تربیه را در مراسم یاد بود از اولین سال روز کشته شدن برهان الدین ربانی به نام شهید صلح برهان الدین ربانی مسمی کرد.
اما محصلین این پوهنتون می گویند که حکومت در قسمت تغییر نام این پوهنتون با آنان مشوره نکرده است.

معترضان هشدار داده اند که اگر شورای ملی در این مورد اقدام نکند، مشکلاتی که در آینده پیش خواهد آمد، مسوولیت آن بدوش این شورا و کسانی که درخواست آنان را نه پذیرفتند، می باشد.

تعدادی از اعضای شورای ملی هم این خواست محصلین را برجا خوانده و می گویند که باید اسم مکان های ملی و اکادمیک محفوظ باشد.

رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگهء افغانستان اعتراضات محصلین را بر جا خوانده و از آنان خواست تا به گونهء صلح آمیز تظاهرات نمایند:

« فلانی خادم است فلانی خاین است، فلانی وطن دوست، فلانی دشمن وطن است، این را به مردم افغانستان بگذاریم، چهل سال در افغانستان جنگ بد بختی و از هر افغان ما یک شخص ساخته که فکر می کنی که در علوم سیاسی دوکتورا دارد، مردم احمق نیست نادان نیست، حکومت باید صدای شان را بشنود و امیدوار استم شما هیچ وقت دست به خشونت نزنید.»

آقای بشر دوست می گوید، اسم این افراد بین تعداد مردم به عنوان قهرمان و در بین تعداد دیگر به گونه دیگر شناخته می شود و نباید نام این اشخاص بالای محلات اکادمیک گذاشته شود.

حکومت افغانستان در کنار تغییر نام پوهنتون تعلیم و تربیه جادهء که در مقابل این پوهنتون قرار دارد نیز به نام برهان الدین ربانی کرده است.

هر چند شماری از محصلین پوهنتون تعلیم تربیه با این اقدام حکومت عکس العمل تند نشان داده اند، اما برخی دیگر از محصلین، این مساله را جدی نگرفته اند.
XS
SM
MD
LG