لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

مسلمیار: از طریق شورای امنیت باید بر پاکستان فشار وارد شود


فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان
مشرانو جرگهء افغانستان از شکایت وزیر خارجه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت قطع حملات راکتی پاکستان به این کشور استقبال کرده است.

مشرانو جرگهء افغانستان از حکومت این کشور خواست تا این موضوع را به گونهء جدی تعقیب نموده تا پاکستان از حملات راکتی اش بر خاک افغانستان دست بکشد.

فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگهء افغانستان در اجلاس عمومی روز یکشنبه مطرح کردن موضوع حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان را به شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی وزیر خارجهء کشور استقبال کرد.

آقای مسلمیار از حکومت افغانستان خواست تا از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد بالای پاکستان فشار وارد نماید تا این کشور حملات راکتی اش را بر خاک افغانستان متوقف سازد.

« منحیث افغانستان ما یک کشور مستقل هستیم و حق ماست موضوعات را که به سطح ملی برای ما مشکل آفرین است آن را به سطح بین المللی مطرح کنیم، وزیر خارجه ما مسوولیت دارد که از افغانستان نماینده گی نماید. من با شما هم صدا استم باید وزیر خارجه و رییس جمهور روی این موضوع به گونهء جدی در اجلاس های شورای امنیت سازمان ملل متحد بحث نماید و بالای پاکستان فشار وارد نماید تا حملات توپ خانه یی که بالای سرحدات ما ادامه دارد متوقف گردد.»

وزیر خارجهء افغانستان به روز پنجشبه هفتهء گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسالهء حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی این کشور را مطرح کرد.

در این نشست داکتر زلمی رسول هشدار داد که ادامهء این حملات می تواند اثرات ناگوار بر روابط دو کشور بگذارد.

اما برخی از سناتوران از طرز مطرح کردن شکایت وزیر خارجه انتقاد کرده و می گویند، وی این مساله را باید به گونهء جدی تر مطرح می کرد.

آنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستارهمکاری جدی در این راستا شدند.

از سوی دیگر وزارت خارجهء افغانستان ابراز امیدورای کرده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد این مساله را جدی بگیرد.

داکتر فرامرز تمنا معاون سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در خصوص این موضوع به خبرنگاران چنین گفت:

« این یک مسالهء طبیعی است، سخنرانی های که وزرای خارجه به شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می کنند، دغدغه های اصلی کشور ها مطرح می شود و آن را به عنوان نگرانی یک کشور در دستور کار خود در آینده قرار می دهند، انتظار ما اینست این دغدغه که حکومت افغانستان و مردم افغانستان از طریق وزیر خارجه به اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کردند در دستور کار سازمان ملل متحد به عنوان یکی از دغدغه های شورا برای برقراری صلح و امنیت در دو طرف دیورند که بین پاکستان و افغانستان است، قرار بگیرد.»

گزارش ها می رسانند که در مدت بیشتر از پنج ماه حدود پنج هزار راکت از پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان پرتاب شده و هنوز هم ادامه دارد.

مسوولان ولایت کنر می گویند، در دو شب گذشته نیز حدود 135 راکت بالای ولسوالی دانگام و برخی از مناطق دیگر این ولایت پرتاب شده است.
XS
SM
MD
LG