لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

مقامات عالی رتبهء چین از افغانستان دیدن کردند


رییس امنیت داخلی چین و عضو بیروی سیاسی حزب حاکم کمونیستی در این کشور ژاو یونگ کانگ شام شنبه در جریان یک سفر که قبلاً اعلان نشده بود، به افغانستان آمده و با رییس جمهور کرزی و مقامات دیگر این کشور ملاقات کرد. بعد از سال 1966 ژاو بلند رتبه ترین مقام چین است که از افغانستان دیدن می کند.

در جریان سفر رییس جمهور کرزی به چین در ماه جون دو کشور موافقه کردند که همکاری های خود را در مبارزه علیه افراطگرایی تحکیم می بخشند.

در ملاقات دیروز، ژاو موافقتی را امضا نمود که به اساس آن همکاری های امنیتی و اقتصادی بین دو کشور تقویه خواهد شد، از جمله چین در تمویل، تجهیز و تعلیم پولیس افغانستان همکاری خواهد کرد. اما این معلوم نشد که کمک های مالی چین به قوای 149 هزاری نفری پولیس افغانستان چقدر خواهد بود.

نظر به گزارش خبرگزاری رسمی چین سنخوا، رییس هیات 50 نفری چین ژاو یونگ کانگ طی اعلامیه در باره اهمیت این سفر گفته است، تقویه مشارکت و همکاری ستراتیژیک با منافع اساسی مردم چین و افغانستان سازگار است و برای تامین صلح و ثبات و رشد منطقه هم ضرور می باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چین که تشنه منابع طبعی می باشد می خواهد در استخراج ذخایر طبعی افغانستان که نظر به تخمین وزارت دفاع امریکا به یک تریلیون یا هزار ملیارد دالر می رسد، نقش داشته باشد.

یک شرکت دولتی چین در سال 2008 موافقتی را برای استخراج معدن مس عینک به امضا رساند که استخراج آن باید تا ختم سال 2013 آغاز شود.

اما کار عملی در این ساحه با کشف یک منطقه بزرگ باستانی در اطراف این معدن متوقف شد.

از سوی دیگر سفر ژاو به افغانستان نگرانی چین را در مورد امنیت افغانستان بعد از خروج قوای محارب ناتو در سال 2014 از این کشور نیز نشان می دهد.

ژاو و هیات اش قرار بود به ترکمنستان و سینگاپور سفر کنند، اما بخاطر ملاقات ها در افغانستان مسیر سفر خود را تغییر دادند.

نظر به گزارش سینخوا ژاو به رییس جمهور افغانستان اطمینان داد که حکومت چین به حق مردم افغانستان در تعیین راه آینده برای رشد و ترقی کشور شان احترام می گذارد و حاضر است در این راستا به آنها کمک کند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهور افغانستان ایمل فیضی، رییس جمهور کرزی به هیات چین تاکید کرد که امنیت در منطقه به همکاری بین افغانستان و همسایه گان رابطه دارد.
XS
SM
MD
LG