لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

قیمت زعفران در افغانستان کاهش یافته است


مسوولان اتحادیه های زعفران کاران در ولایت هرات می گویند، اگر دولت افغانستان دهقانان زعفران کار را حمایت نکند، دوباره به کشت کوکنار روی خواهند آورد.

این نگرانی زمانی مطرح می شود که شماری از اتحادیه های زعفران کاران می گویند قیمت زعفران نسبت به چند سال گذشته کاهش یافته است.

دهقانان زعفران کار در ولسوالی پشتون زرغون در فاصله 70 کیلومتری شرق شهر هرات می گویند، عدم حمایت دولت افغانستان از یک سو و تخریب زعفران افغانستان توسط ایرانی ها از سوی دیگر، نگرانی دهقانان را برانگیخته است.

آنان می گویند، در صورتیکه دولت افغانستان دهقانان زعفران کار را حمایت کند، دیگر کوکنار در افغانستان کشت نخواهد شد.

این اعتراض ها در حالی مطرح می شوند که مسوولان اتحادیه زعفران کاران در ولسوالی پشتون زرغون می گویند که ایرانی ها زعفران هرات را به نام ایران به کشور های خارجی صادر می کنند.
سیدعبدالواحد یک تن از مسوولان اتحادیه های زعفران کار در ولسوالی پشتون زرغون به رادیو آزادی گفت: دهقانان زعفران کار در این ولایت کاملاً مایوس شده اند.

وی می گوید: حاصل کار دهقانان زعفران کار به نام ایران به کشور های خارجی صادر می گردد، ولی تا اکنون دولت افغانستان نه توانسته جلوی این حرکت را بگیرد.

وی گفت: اگر این روند به همین منوال پیش برود، دهقانان زعفران کار دوباره به کشت کوکنار در این ولسوالی روی خواهند آورد.

از سوی دیگر هدایت الله هدایت مدیر زراعت ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات در مصاحبه به رادیو آزادی گفت: کاهش نرخ زعفران یکی از نگرانی عمده آنها به حساب می آید.

آقای هدایت افزود که کاهش قیمت زعفران و پیاز این گیاه، یکی از عمده ترین نگرانی دهقانان در این ولسوالی به شمار می رود.

وی گفت: اگر در قسمت مارکیت فروش زعفران کدام اقدام جدی از سوی دولت روی دست گرفته نشود بیم آن می رود که زمین های تحت کشت زعفران دوباره به کوکنار تبدیل شود.

ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات با داشتن یازده انجمن زعفران کار از جملهء مناطقی به حساب می آید که کشت مواد مخدر با موجودیت این گیاه به صفر رسیده است.

مسوولان در این ولسوالی می گویند، بیش از شصت درصد اقتصاد مردم این ولسوالی به کشت زعفران بستگی دارد.

به اساس معلومات اتحادیه های زعفران کار، 1127 دهقان در مربوطات ولسوالی پشتون زرغون سرگرم کشت زعفران اند.

مسوولان مدیریت زراعت در این ولسوالی می گویند، حدود هفت صد جریب زمین در سال گذشته زعفران کشت گردیده که 64 کیلو زعفران حاصل تلاش دهقانان آن بوده است.

این ولسوالی زمانی به کشت زعفران در سطح افغانستان زبان زد شد که چند سال قبل حامد کرزی رییس جمهور افغانستان مدال وزیر محمد اکبر خان را به محمد اکبر یک تن از دهقانان پیشگام در این عرصه تفویض نمود.
XS
SM
MD
LG