لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

قسیم فهیم: ما به خیرات طلبی صلح را در افغانستان آورده نمی توانیم


محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان
محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان
کابل امروز ( شنبه) میزبان یک کنفرانس بین المللی بود که به مناسبت هفتهء صلح و وحدت ملی با حضور نماینده های حدود 30 کشور جهان برگزار شد.

در این کنفرانس نماینده گان کشورهای مختلف جهان گردهم آمدند تا نظریات و تجربه های شان را به هدف دریافت راه های مناسب تامین صلح دایمی در افغانستان، شریک بسازند.

در آغاز این کنفرانس معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفت که صلح یک نیاز مبرم افغان ها است و دولت این کشور مسوولیت دارد تا برای برقراری آن تلاش جدی کند.

اما مارشال محمد قسیم فهیم تاکید کرد که دولت افغانستان با موضع ضعیف قادر به آوردن صلح در این کشور نخواهد بود:

« اگر دولت افغانستان یک محوریت را تشکیل ندهد، و از یک قوت و نیروی قوی برخوردار نگردد، طرف مقابل به هیچ وجه به صلح آماده نخواهد شد.
ما به خیرات طلبی صلح را در افغانستان آورده نمی توانیم.
قضیهء افغانستان یک قضیهء ملی و داخلی است و از طرف دیگر قضیهء بین المللی نیز است.
اگر صلح در افغانستان تامین گردد، آنان نیز در صلح زنده گی خواهند کرد.»


آقای فهیم امنیت منطقه را وابسته به آرامش افغانستان خواند و گفت که اگر کشور های همسایه و جهان در این راستا صادقانه عمل نکنند، این مشکل دامنگیر آنان نیز خواهد شد.

از سوی دیگر صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی افغانستان می گوید، این شورا برنامه های تازه را به منظور آوردن صلح در این کشور آغاز کرده و کنفرانس امروز جز این برنامه است.

آقای ربانی نیز نقش کشور های جهان به خصوص کشور های منطقه را در این راستا مهم توصیف کرد و گفت که با برقراری ثبات در افغانستان منطقه نیز از تهدید تروریزم رهایی خواهند یافت:

« ما نیز باور داریم که صلح در افغانستان به همکاری جهانی به ویژه منطقه یی نیاز جدی دارد.
اگر این همکاری جدی صورت نگیرد، به یقین بحران بی ثباتی، بد امنی و وضعیت اسفبار که اکنون در افغانستان و دور و برما حاکم است، بیشتر دامن گسترانیده و جا های دیگر را نیز خطرناکتر از قبل در کام خود فرو می برد.»


در کنفرانس بین المللی به مناسبت هفتهء صلح و وحدت ملی در کابل، برخی از سران احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان نیز دعوت شده بودند.

اما نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ، مولانا فضل الرحمن و مولانا سمیع الحق رهبران هر دو شاخهء جمعیت علمای اسلامی پاکستان در این کنفرانس حضور نیافتند.

محمود خان اچکزی رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان که در این کنفرانس شرکت داشت، گفت که مداخلات کشور های همسایه در افغانستان سابقهء طولانی دارد.

آقای اچکزی به مداخلات حکومت های سابق پاکستان در امور افغانستان اشاره کرده و تاکید نمود که تمام کشور های جهان به استقلال و حاکمیت این کشور باید احترام داشته باشند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG