لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

لیون پنیتا: امریکا در افغانستان در مسیر درست حرکت می کند


لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
تقریباً دوسال قبل بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا هدایت داد که به منظورجلوگیری از توسعهء حملات طالبان 33000 عسکر اضافی به افغانستان فرستاده شود، اینک همهء این عساکر اضافی افغانستان را ترک کرده اند.

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا به روز جمعه به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفت:
«با آمدن عساکر اضافی اهداف ما بر آورده شد، تحرک طالبان در میدان جنگ با شکست مواجه شد، تعداد و توانایی نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافت.»
وزیر دفاع امریکا همچنان گفته است، که وی باوردارد، ایالات متحده برای برآورده شدن اهدافش در افغانستان در مسیر درست حرکت می کند و جنرال جان الن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید، برای برآورده شدن اهداف ماموریت، او عساکر کافی در اختیار دارد.

اما به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، موج حملات خونین نیروهای امنیتی افغان بالای نیروهای ناتو توام با وضع محدودیت ها بالای عملیات مشترک نیروهای افغان وناتو سوال هایی را درمورد موثریت ستراتیژی نظامی ناتو در افغانستان بوجود آورده است.

  • چگونه و تا چه حد این اهداف برآورده شده است؟
  • تا چه حد طالبان سرکوب شده اند؟

جنرال عبدالواحد طاقت تحلیل گر امور نظامی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« اهداف شان این بود که القاعده وتروریزم محو شود، در افغانستان حاکمیت قانون بوجود بیاید، افغانستان به پای خودش بایستد و یک سکتور امنیتی بوجود آید که از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده بتواند. اگر این مسایل جز اهداف بوده باشد، هیچ یک آن بر آورده نشده است.»

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس ، با خروج عساکر اضافی، 68000 عسکرامریکایی هنوز هم در افغانستان باقی می مانند.

جنرال عبدالواحد طاقت با اظهار اینکه، تروریزم والقاعده تقویت شده، حملات طالبان بیشتر وعلاوتاً به طالبان با ایجاد یک دفتر در قطر هویت دیپلوماتیک داده شده است، می گوید:
«القاعده وتروریزم کمافی السابق قوت یافته اند، آن ها برای طالبان هویت دیپلوماتیک دادند. وقتیکه القاعده باشد، تروریزم باشد ودهشت گرانی باشند که در زاهدان دفتر دارند ودر پاکستان به تبانی ادارهء استخبارات آن کشور تهاجم را علیهء افغانستان بسیج کرده بتوانند، چگونه این اهداف بر آورده شده است؟»

اما لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا این نظر را رد می کند که گویا ستراتیژی امریکا ناکام بوده است.
او می گوید:
«طالبان آخرین نفس هایشان را می کشند. ما توانسته ایم نیروهای امنیتی افغان راتربیه کنیم وظرفیت آن ها را بلند ببریم، تا رهبری امنیتی را در قسمت های زیاد افغانستان به عهده گیرند.»
XS
SM
MD
LG